اخبار شرکتها-مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» روز گذشته 26 اسفند ماه 1399 با حضور ۸۹ ‌درصد از سهامداران برگزار شد و افزایش سرمایه ۷۷ درصدی شرکت به تصویب رسید.

تداوم روند افزایش سرمایه

محمد رضوانی فر مدیرعامل شستا  با بیان این مطلب گفت: سرمایه اولیه شستا در ابتدا ۶ هزار میلیارد تومان بود که  درآخرین افزایش سرمایه به ۸ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین در مجمع مذکور افزایش سرمایه از ۸۰۰۰ میلیارد تومان به ۱۴۲۰۰ میلیارد تومان از محل اندوخته سرمایه ای  به تصویب رسید  که منابع حاصل از این افزایش سرمایه صرف تسریع و شتاب‌دهی اجرای پروژهای جاری و جدید شستا خواهد شد.وی با اشاره به روند افزایشی سرمایه شستا در دو سال اخیر بیان داشت : در سال ۹۸، سرمایه شستا از مبلغ ۳هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۸ هزار  میلیارد تومان افزایش یافت. در سال جاری نیز با توجه به عملکرد شستا در دوره مالی منتهی به ۳۱/۰۳/۱۳۹۹، بالغ بر ۷هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها طی دوره مزبور محقق شد. البته مطابق با ماده ۵۸ اساسنامه شستا، صرفا ۲۰ درصد از این مبلغ قابلیت تقسیم داشته و مابقی آن معادل ۶هزار و  ۲۰۰ میلیارد تومان می‌بایست به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل و پس از رسیدن به نصف سرمایه ثبت شده فعلی به سرمایه تبدیل شود.البته در این روند  افزایش سرمایه سرمایه گذاری تامین اجتماعی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار قرار دارد و مقدمات کار فراهم شده و که در نظر داریم برای بهار ۱۴۰۰، مجمع آن را برگزار کنیم.

ساماندهی وحل  زیان دهی 32 شرکت

رضوانی‌فر با اشاره به اینکه شستا روند رو به رشد و  پر شتابانی را در پیش گرفته ، افزود :  شستا  در حال حاضر سه برابر شدن سود خالص تجمیعی را تجربه کرد و بر آورد می شود  سود خالص شستا  در ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ سود خالص شستا به  رقم بیش از۳۲ هزار میلیارد تومان برسد .البته  در مهرماه سود خالص شرکت اصلی ۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده که این سود در پایان بهار به ۲ برابر خواهد رسید. همچنین خبرهای خوشی در بهار ۱۴۰۰ برای سهامداران  شستا خواهیم داشت ، ازجمله اینکه  سود خالص مجمع شستا را با کف ۳۲هزار میلیارد تومان برگزار می کنیم .وی تاکید کرد :  اتفاق مثبت دیگر کاهش و حذف شرکت های زیان ده زیر مجموعه شستا است. بر این اساس از ۴0 شرکت زیان ده در سال ۹۶ به ۸ شرکت در حال حاضر کاهش یافت و با تدابیری که اتخاذ شده ، سال ۱۴۰۰ شرکت زیان ده نخواهیم داشت.

رشد ۱۱۶ درصدی سود خالص

مدیرعامل شستا اظهار داشت : در ۱۳ بهمن به صورت داوطلبانه سود خالص تمام شرکت های زیرمجموعه بورسی شستا، توسط مجموعه منتشر شد.  بر این  اساس فروش تجمیعی شرکت‌های مدیریتی از ۷۰ هزار میلیارد تومان به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین سود خالص تجمعی آن از ۲۱ هزار میلیارد تومان به ۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۱۱۶ درصدی سود خالص در این شرایط اقتصادی دستاورد بزرگی است.

عرضه های جدید

رضوانی‌فر با اشاره به اینکه شستا دارای کسب بالاترین بازدهی در بین صنایع بوده ، از  تداوم عرضه‌های اولیه زیر مجموعه شستا از جمله مجموعه لطیف، سیمان آبیک، سرمایه گذاری آنتی بیوتیک سازی و رایتل  در سال آینده خبر داد و افزود :  البته عدم عرضه ستاره خلیج فارس به این دلیل است که جلسه پذیرش برگزار شد و بخش عمده ای از شروط بورس در حال تامین نظر است.

افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه

مدیرعامل شستا از افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه شستا از "محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها" خبر داد و تشریح کرد: در راستای ضرورت اصلاح و تقویت ساختار مالی و نیز ایجاد امکان ارزیابی دقیق‌تر از عملکرد هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه مقرر شد، کلیه هلدینگ‌های زیرمجموعه نسبت به شناسایی شرکت‌های واجد شرایط جهت افزایش سرمایه از "محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها" اقدام و سپس با رعایت تمامی ضوابط و دستورالعمل‌های موجود و نیز اخذ تاییدیه از شستا نسبت به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها) صرفاً دارایی‌های سرمایه‌ای استهلاک‌ناپذیر (برای شرکت‌های شناسایی شده و هلدینگ‌ها) اقدام کنند.

وی افزود: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با مرکز کارشناسان قوه قضائیه به منظور کارشناسی دارایی‌ها منعقد شده و فرآیند ارزش‌گذاری با سرعت در حال انجام است .رضوانی فر تصریح کرد : از ابتدای سال ۹۸ تا کنون افزایش سرمایه حدود ۸۰ شرکت تابعه شستا (مدیریتی و غیرمدیریتی) با ارزشی بالغ بر ۱۵هزار و  ۴۰۰ میلیارد تومان انجام شده است. البته این افزایش سرمایه‌ها که از محل سود انباشته، مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران بوده با هدف حمایت از شرکت‌های زیرمجموعه جهت اصلاح ساختارهای مالی و یا اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری صورت پذیرفت. همچنین برنامه افزایش سرمایه بالغ بر ۱۳هزار میلیارد تومان در بیش از ۶۶ شرکت تابعه شستا در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

تحقق دستاورد پس از ۲۲ سال

رضوانی فر  با اشاره به پروژه‌های جاری و خاتمه یافته شستا گفت:در سال ۹۹ بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسید و تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ تعداد دیگری از پروژه‌های  شستا  با سرمایه‌گذاری قریب ۳۰۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهند رسید.وی با اشاره اشاره به اخذ گزارش مقبول حسابرسی برای اولین بار پس از ۲۲ سال در سال ۹۹ افزود :با اقدامات انجام شده در راستای شفافیت و ارایه گزارش‌های مالی تعداد گزارش‌های مقبول حسابرسی شرکت های تابعه در ۶ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه قبل ۶۰ درصد رشد داشت.