جمعه چهارم آبان ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۰:۳۹ بعد از ظهر

برگزیده‌های سرویس تولید و تجارت

 تنها ۶ رایزن بازرگانی در سفارتخانه‌ها داریم که خیلی کم است/ انتظار داشتیم رایزنان بازرگانی از جنس اقتصاد و بخش خصوصی باشد
فیلم/ عضو اتاق بازرگانی:

تنها ۶ رایزن بازرگانی در سفارتخانه‌ها داریم که خیلی کم است/ انتظار داشتیم رایزنان بازرگانی از جنس اقتصاد و بخش خصوصی باشد

نقیب گفت: ترکیه با خیلی از کشورهای همجوار پیمان دوستی بسته ولی ما هنوز در تعامل با عراق مشکل داریم.

بخش‌های ضعیف ارزش افزوده جهانی در بازار‌های صادراتی نسیب ما شده است
فیلم/ معاون وزیر اسبق صمت:

بخش‌های ضعیف ارزش افزوده جهانی در بازار‌های صادراتی نسیب ما شده است

زرندی گفت: اگر تحریم را فردا صبح هم بردارند به راحتی نمی‌توانیم در زنجیره ارزش منطقه‌ای حضور پیدا کنیم. ارزش افزوده صادرات کشور به طور متوسط بین یک چهارم تا یک پنجم متوسط واردات کشور است.


وزیر راه و ‌شهرسازی:
دهک‌های یک‌ تا سه در اولویت برای خانه‌دار شدن

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت بررسی انواع مدل‌های اقتصادی برای تامین مسکن محرومین تاکید کرد.

کمبود برنج خارجی در بازار/ قیمت برنج افزایشی شد

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران ضمن اشاره به کمبود برنج خارجی در بازار از روند افزایشی این کالا خبر داد.

رسانه‌های مستقل در جلوگیری از فساد نقش جدی دارند

در اولین نشست تخصصی «اقتصاد و رسانه: از مبانی تا واقعیت»، ضمن بحث درباره استقلال رسانه‌ها و سهم آنها در تولید ناخالص داخلی، بر اهمیت نقش رسانه در اقتصاد ملی و لزوم تقویت رسانه‌های بخش خصوصی، تاکید شد.

اتاق ایران به دنبال راه‌های جدید برای گسترش سطح همکاری‌های بین‌المللی است

رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق ایران در اجلاس اتاق‌های اروپا و آسیا که در استانبول برگزار شد، طی نشست‌های تخصصی چگونگی گسترش سطح همکاری‌های بین‌المللی با تأکید بر بخش‌های خصوصی را بررسی کردند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:
با فروکش کردن تنش‌ها نرخ ارز عقب نشینی می‌کند

شیرازی گفت: عوامل گوناگونی در بازار ارز تاثیرگذار است. از بین عوامل مختلف، تاثیرگذاری دو عامل بیشتر از سایر عوامل است که عامل اول تاثیر قطعی و فوری دارد و آن مابه‌التفاوت تورم در کشوری که ارز مصرف می‌شود با کشور صاحب ارز است.

ناترازی برق، انگیزه ورود بخش خصوصی به فعالیت‌های مولد را از بین برده است

یوسف نجفی استاد دانشگاه و مشاور عالی اتاق ایران رفع ناترازی در حوزه برق را یکی از اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم دانست و توجه به بخش تولید و توزیع را چاره اصلی در حل این مسئله معرفی کرد.

دهقان دهنوی در دیدار با معاون وزیر اقتصاد ارمنستان مطرح کرد؛
ایجاد کارگروه استاندارد حوزه تجاری ایران و ارمنستان

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با معاون وزیر اقتصاد ارمنستان،ضمن اشاره به افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان، پیشنهاد تشکیل ورکشاپ استاندارد بین دو کشور را داد.

تشکر نماینده اسفراین از رئیس‌جمهور و وزیر صمت به‌خاطر مردمی‌سازی معدن آلبلاغ

قوامی، نماینده مردم شهرستان اسفراین، در تذکرات شفاهی خود از رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌خاطر مردمی‌سازی ظرفیت معدن آلبلاغ قدردانی کرد.

افزایش ظرفیت‌های هوشمندسازى در صنعت کشور

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت خدمات ارتباطی رایتل و شرکت ذوب آهن اصفهان برگزار شد.

با حضور وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت،
نشست بزرگ تجاری ایران و اوراسیا برگزار می شود

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به منظور شرکت در "نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا" عازم ایروان، جمهوری ارمنستان می شود.

بخش معدن به تنهایی ظرفیت تحقق رشد 8 درصدی برنامه هفتم توسعه را دارد

رئیس اتاق ایران در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران، تاکید کرد: توسعه بخش معدن با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشورمان وجود دارد، به تنهایی می‌تواند رشد 8درصدی برنامه هفتم توسعه را محقق کند.

رتبه بندی , اعتبار بخشی و ساماندهی حوزه ویژند ( برند ) به سازمان مدیریت صنعتی واگذار گردید

رتبه بندی , اعتبار بخشی و ساماندهی حوزه ویژند ( برند ) به سازمان مدیریت صنعتی واگذار گردید.

۱۰ برابر شدن تولید کاغذ در صنایع چوب و کاغذ مازندران/خودکفایی در تولید کاغذ کتب درسی دانش‌آموزان

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران با اشاره به 10 برابر شدن تولید این مجموعه ظرف مدت 2 سال اخیر گفت: میزان تولید ما در سال ۹۹ تقریبا 4 هزار و 550 تن کاغذ تحریر بود که در سال گذشته موفق شدیم 45 هزار و 600 تن کاغذ چاپ و تحریر تولید و عرضه کنیم.

مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد:
روند نزولی تولید قطعات خودرو در کشور

مرکز پژوهش‌های مجلس مطابق هر ماه آمار تولید و فروش شرکت‌های بورسی در ماه میانی تابستان را زیر ذره‌بین قرار داده است. بر این اساس تولید خودرو و قطعات در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۳درصد افت را تجربه کرده است، این آمار در مورد فروش این صنایع نیز در بازه زمانی یادشده ۱۱.۵درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند

یوسف نجفی، مشاور عالی رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه مصوبه کمیسیون اجتماعی درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها کاملاً با دیدگاه بخش خصوصی در تضاد است، نسبت به آسیب این مصوبه هشدار داد و خواستار اصلاح آن شد.

طبق گزارش مرکز آمار
رشد ۵۴درصدی متوسط درآمد خانوار شهری در سال ۱۴۰۲

سال گذشته متوسط درآمد اظهارشده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ۲,۵۶۹,۳۷۲ هزار ریال بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۵۳.۹ درصد افزایش داشته است، بر این اساس در سال ۱۴۰۲ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است.

ضرورت همگرایی و انسجام‌بخشی در مسیر توسعه صادرات

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در آستانه روز ملی صادرات گفت: اولویت اول سیاست‌ و راهبردهای ما در عرصه اقتصادی باید حوزه صادرات باشد و روز ملی صادرات نقطه عطفی برای پیشبرد این راهبرد است.

همایش اولین جایزه ملی بهره وری انرژی برق برگزار شد

نخستین همایش جایزه ملی بهره وری انرژی برق در تاریخ27 شهریورماه 1403 در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

فعالان صنعت غذا برای معرفی توانمندی‌های این صنعت به جهان مشارکت کنند

در نشست کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران بر لزوم مشارکت جدی فعالان صنعت غذا در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی این حوزه از جمله نمایشگاه گلفود دبی 2025 تأکید شد.

مطالبات شرکت‌های ایرانی از دولت عراق تعیین تکلیف می‌شود

رئیس اتاق ایران بعد از بازگشت از سفر عراق که همراه با رئیس‌جمهور انجام شده بود، از تعیین تکلیف بازپرداخت مطالبات شرکت‌های ایرانی از دولت عراق که سال‌هاست باقی مانده است، خبر داد.

تقویت انگیزه صادرات/ صادرکنندگان برای ساختن ایران به میدان بیایند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن پرداختن به اهمیت صادرات در رشد تولید بر ایجاد انگیزه و در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان تاکید کرد.

در صدو بیست‌وچهارمین نشست شورای گفت‌وگو چه گذشت؟

در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، مقرر شد: مهلت رفع تعهدات ارزی کالاها به صورت موردی در نشستی با حضور نمایندگان سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای گفت‌وگو بررسی و بازنگری شود.

بازرس اتاق اصناف تهران:
افزایش ۴۰ تا ۶۶ درصدی قیمت رسمی نان لواش، بربری و سنگک در تهران

بازرس اتاق اصناف تهران گفت: قیمت نان سنگک ۳ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۵ هزار تومان رسیده و کنجد آن هزار تومان بود که به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

در چهارمین همایش تشکل‌های اقتصادی چه گذشت؟

چهارمین همایش تشکل‌های اقتصادی با عنوان «تشکل‌های اقتصادی، راهبران توسعه» با حضور اعضای تشکل‌های بخش خصوصی در اتاق ایران برگزار شد. بخشی از این رویداد به معرفی تشکل‌های برگزیده اختصاص دارد.

وزیر صمت:
وزارت نیرو در هیچ استانی زیر بار اعلام زمان قطعی برق نرفته/ صنایع بزرگ را باید از شبکه برق خارج کنیم

محمد اتابک اظهار کرد: وزارت نیرو در هیچ استانی زیر بار اعلام زمان قطعی برق نرفته، آن قدر دیسپاچینگ نیروگاه تحت فشار است که گاه قطعی برق قابل پیش بینی نیست.

وزیر اسبق صمت:
فقط پنجشنبه و جمعه از دست نمایندگان مجلس خلاصی داشتم

فاطمی امین گفت: من شخصا سال ۱۴۰۰ با واردات خودرو مخالف بودم؛ چون محدودیت ارزی داشتیم. هرچند که به لحاظ صنفی مخالفت با واردات به ضرر من بود..

حق‌الامتیازها و هزینه‌های قانونی مرتبط با استخراج مس: چالشی در مسیر توسعه

استخراج مس یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان است. مس به دلیل کاربردهای وسیع در صنایع مختلف، از جمله برق، الکترونیک و ساخت‌وساز، یکی از منابع اصلی درآمد بسیاری از دولت‌هاست. اما یکی از جنبه‌های مهم و گاهاً کمتر دیده‌شده در این صنعت، مسئله حق‌الامتیازها و هزینه‌های قانونی مرتبط با استخراج مس است. این موضوع می‌تواند تأثیرات عمیقی بر صنعت معدنکاری، اقتصاد کشورها و همچنین قیمت نهایی محصولات مسی داشته باشد.

صنایع غذایی باید بر معرفی توانمندی‌های کشور در نمایشگاه‌های خارجی تمرکز کنند

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران از برنامه‌ریزی برای حضور پررنگ و هدفمند فعالان این حوزه در نمایشگاه گلفود دبی 2025 و نمایشگاه صنایع غذایی هند 2024 خبر داد.

اعلام جزییات انتخاب صادرکننده نمونه/ فصل تمایز روز ملی صادرات 1403/ توسعه صادرات پایه اصلی رونق تولید

محمدصادق قنادزاده معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به فصل تمایز روز ملی صادرات 1403 به مکانیزم انتخاب صادرکننده نمونه در سال جاری پرداخت.

تالار مبادلات توافقی ارز برای 6 ماه آزمایشی فعالیت کند

اعضای کمیته ارزی اتاق ایران فعالیت پایلوت تالار مبادلات توافقی ارز برای 6 ماه با هدف شناسایی مشکلات و رفع آنها را پیشنهاد دادند. به اعتقاد اعضای کمیته ارزی، این تالار می‌تواند در روند تجارت گره‌گشا باشد.

فیلم/ عضو اتحادیه مهندسان سوریه:
بازار سوریه با کمبود سیمان مواجه است

ابراهیم مصطفی گفت: بازار سوریه با کمبود سیمان مواجه است. اگر بازسازی سوریه درست پیش برود سالی ۲۰ میلیون تن سیمان می‌خواهیم.

فیلم/ عضو اتاق بازرگانی:
تنها ۶ رایزن بازرگانی در سفارتخانه‌ها داریم که خیلی کم است/ انتظار داشتیم رایزنان بازرگانی از جنس اقتصاد و بخش خصوصی باشد

نقیب گفت: ترکیه با خیلی از کشورهای همجوار پیمان دوستی بسته ولی ما هنوز در تعامل با عراق مشکل داریم.

فیلم/ معاون وزیر اسبق صمت:
بخش‌های ضعیف ارزش افزوده جهانی در بازار‌های صادراتی نسیب ما شده است

زرندی گفت: اگر تحریم را فردا صبح هم بردارند به راحتی نمی‌توانیم در زنجیره ارزش منطقه‌ای حضور پیدا کنیم. ارزش افزوده صادرات کشور به طور متوسط بین یک چهارم تا یک پنجم متوسط واردات کشور است.

فیلم/ نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی:
ترکیه ۲۵ میلیون گردشگر جذب کرده که بیشتر آن از روسیه بوده ولی ما اصلا از روسیه گردشگر جذب نکردیم

علی عرب گفت: در سال ۲۰۲۳، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر ورودی به ایران آمده که از بسیاری از کشورهای خاورمیانه پایین‌تر است. جزء ۵ کشور آخر خاورمیانه در جذب گردشگر هستیم.

حضور 300 شرکت از ایران و اعضای اوراسیا در نشست تجاری ایران و اوراسیا/ 2.5 برابر شدن حجم تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا

معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به برگزاری"نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا" در 9 تا 10 مهر در ایروان، جمهوری ارمنستان از حضور بیش از 300 شرکت ایرانی و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان) در این نشست خبر داد.

اتابک قول سامان دادن صنعت و بازار خودرو را به نمایندگان داده است

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی گفت: اتابک قول بهبود وضعیت بازار خودرو را به نمایندگان داده است.

همتی: در بخش اقتصادی با کارافرینان همفکری خواهم کرد

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: با وجود کارافرینانی بزرگ ، به رغم تعدد و تنوع مشکلات در مسیر اقتصاد کشور ، به اینده کشور امیدوارم به همین دلیل با شما کارافرینان در حوزه اقتصادی همفکری خواهم کرد.

رشد ۵ برابری میزان پیشرفت پروژه کارخانه قند شهدای دزفول در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۳

پروژه احداث کارخانه قند شهدای دزفول رکورد تازه‌ای را در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ ثبت کرد.

فیلم/ مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی:
تولید باید آخرین جایی باشد که با قطع برق مواجه می شود/ قطعی برق به برخی صنایع صدمات عجیبی می زند

لطفی گفت: سازمان بهینه سازی مصرف سوخت توجهی به برنامه های کاهش مصرف سوخت ندارند. عمده سرمایه گذاری بخش خصوصی با قطعی برق از بین می رود.

فیلم/ معاون وزیر صمت:
بزرگترین صنایع کشور به یک منبع رانت وصلند/ یا نهاده‌های تولید آن‌ها رانتی است یا به یک رانت دیگر وصلند

احمدی گفت: پالایشگاهی که با تغییر نرخ خوراک دچار مشکل می‌شود نرخ ریسک بالایی برای سرمایه گذاری دارد. یک عوارض بر مواد خام یا افزایش نرخ برق و گاز می‌تواند فعالیت بسیاری از کسب وکارها را مختل کند.