به گزارش «نود اقتصادی»، نیما بصیری‌تهرانی، نائب رئیس اول کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه به دلیل پاره‌ای از موضوعات ممکن است میزان مصرف آب صنایع در کشور با استانداردهای روز جهان تطابق نداشته باشد، اظهار کرد:‌ برخی از تکنولوژی‌های تولید در کشور از شرایط روز دنیا عقب مانده است و به دلیل ارزان بودن نرخ انرژی نیز تا همین چند سال گذشته توجیه اقتصادی چندانی برای به روزرسانی سیستم‌ها وجود نداشته است.

ضرورت حمایت از صنایع برای به روزرسانی سیستم‌های تولید و کاهش مصرف انرژی‌

وی افزود: سیستم‌ها و تکنولوژی‌های تولید در صنایع کشور با هدف کاهش مصرف تمامی انرژی‌های مورد استفاده،  نیازمند اصلاح و به‌روزرسانی است و دولت نیز در این مسیر باید به بنگاه‌های تولیدی و صنایع کشور در تمامی بخش‌های اقتصادی کمک کند.

نائب رئیس اول کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اظهار کرد:‌ در همه دنیا اصلاح ساختارها با کمک‌ بخش‌های سیاستگذار و بالادست انجام می‌شود و به دلیل هزینه‌های بالایی که بهبود سیستم‌ها نیاز دارند، بهتر است دولت‌ها نیز همانند سایر کشورهای جهان در این مسیر به تولید کمک کنند.

هزینه‌های هنگفت کاهش مصرف آب یا سایر انرژی‌ها در تولید و ضرورت حمایت دولت

وی افزود:‌ در کشورهای پیشرفته جهان به طور مثال در بخش برق کار کارشناسی لازم انجام  و تجهیزات و تکنولوژی‌هایی که به بهبود شرایط مصرف یا استانداردسازی تولید کمک می‌کند در اختیار قرار می‌گیرد. واقعیت آن است که کاهش مصرف انرژی یا مصرف آب در صنایع  برای واحدهای تولیدی با هزینه‌های هنگفت همراه است و در این مسیر بهتر است دولت مشوق واحدهای تولیدی وصنایع کشور باشد.

ناکامی بخش کشاورزی در کاهش مصرف آب به دلیل عدم‌همراهی دولت‌ها در تخصیص بودجه لازم

بصیری‌تهرانی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بزرگترین مصرف‌کننده آب در کشور است،‌ اظهار کرد: در برنامه‌های توسعه‌ای اهدافی برای کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از آن برای بخش کشاورزی  در نظر گرفته شده است اما به دلیل عدم همراهی دولت‌ها در تخصیص بودجه لازم موجب شده است تا کاهش مصرف آب در این بخش با کندی مواجه باشد و اکنون بیشترین آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی هزینه می‌شود.

40 سال سوءمدیریت در استفاده و مصرف منابع آبی
وی تاکید کرد:‌ مسیری که سایر کشورها برای دستیابی به این اهداف طی کرده‌اند باید در ایران نیز پیگیری شود. به طور قطع نمی‌توان با سعی و خطا راهکارهای تجربه‌شده را دوباره تجربه کرد و 40 سال است که در مدیریت منابع آبی دچار سوء‌مدیریت هستیم.

نائب رئیس اول کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اظهار کرد:‌ اکنون نظام‌های مالیاتی در کشور به روز شده‌اند و همان سیستم‌های نوین مورد استفاده در کشورهای مترقی اکنون در کشور پیاده‌سازی شده‌اند. سیستم دریافت مالیات کشور انگلیس در ایران تکمیل‌تر شده و زمینه‌ساز یک سیستم مالیاتی مترقی و به روز شده است، بنابراین در سایر بخش‌ها نیز باید از همین قاعده استفاده کرده و زیرساخت‌ها را بهبود بخشید