‌به گزارش «نسیم»به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، اعضای شورای گسترش آموزش عالی با توجه به تصویب نامه شماره 563/93/206 مورخ 20/1/93 شورای عالی اداری ریاست جمهوری و مصوبه مورخ 11/3/93 هیئت امنای دانشگاه علم و صنعت ایران، با انتزاع پژوهشکده حمل و نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (دانشگاه علم و صنعت) و انتقال آن به وزارت راه و شهرسازی و ادغام آن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موافقت قطعی کردند.
 
شورای عالی اداری ریاست جمهوری در تاریخ 20/1/93، پژوهشکده حمل و نقل را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتزع و به وزارت راه وشهرسازی منتقل کرده بود.
 
به دنبال افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی در شقوق مختلف حمل و نقل اعم از هوایی، زمینی، دریایی و ریلی و لزوم بسترسازی مناسب و برنامه‌ریزی‌های درازمدت برای استفاده بهینه از این فعالیت‌ها، پیشنهاد تأسیس پژوهشکده حمل و نقل مطرح و بر اساس مجوز شماره 6653/22 مورخ 26/7/82 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم با جذب اعضای هیأت علمی متخصص و کارآمد، پژوهشکده حمل و نقل از سال 1382 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.
 
پژوهشکده حمل و نقل دارای دو هدف عمده توسعه و گسترش پژوهش در زمینه‌های مرتبط با صنعت حمل و نقل و زمینه‌سازی مناسب برای ارتقاء فعالیتهای پژوهشی مرتبط است.
 
این پژوهشکده برای انجام فعالیت در زمینه‌های مختلف، گروه‌های اقتصاد حمل و نقل و توسعه پایدار، ایمنی حمل و نقل، برنامه‌ریزی حمل و نقل، حمل و نقل دریایی، هوایی، طرح و اجرای روسازی، زیرساخت‌ها، مقاوم‌سازی، مدیریت بحران و لجستیک و مدیریت سیستم‌های حمل و نقل را تشکیل داده است.