به گزارش «نود اقتصادی»، مسیح کشاورز، دبیر انجمن وارد کنندگان برنج اظهار داشت: با ایجاد پایانه صادراتی برنج در مازندران گام اولیه برای ورود برنج ایران به بازارهای صادراتی کشورهای عربی، آمریکایی و روسیه برداشته شده است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده که ۹۵۰ هزار تن آن سهم بخش خصوصی بوده و ۴۰۰ هزار تن دیگر نیز باید وارد شود.

کشاورز افزود: با توجه به میزان برنج تولیدی کشور، بخشی از نیاز بازار باید از محل واردات تأمین شود، البته مباحث اقتصادی و توان خرید مصرف‌کننده نیز در این مقوله اثرگذار است، زیرا فاصله قیمتی میان برنج ایرانی و وارداتی زیاد است و خرید این محصول دور از دسترس همه اقشار جامعه است.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج گفت: به دلیل برهم خوردن تراز تجاری میان دو کشور ایران و هند، فعلاً واردات برنج از این کشور متوقف شده و برنج مورد نیاز کشور از دیگر مبادی مثل پاکستان وارد می‌شود. 

وی افزود: در حال حاضر قیمت بهترین برنج هندی در بازار ایران حدود ۴۰ هزار تومان است و به دلیل محدودیت پیش آمده برای برنج هندی، محصول وارداتی از پاکستان با کمی افزایش با قیمت ۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد.