اخبار شرکتها-در علم حسابداری، به کلیه اموال و حقوقی که ارزش پولی داشته باشند، دارایی می‌گویند. بسیاری از افراد عموم جامعه دارایی را صرفا پول، خانه، زمین و ماشین می‌دانند. درصورتی‌که چنین مواردی فقط یک دسته از دارایی‌های مطرح در حسابداری است. دسته دیگری از دارایی‌ها که قابل‌لمس و حتی قابل‌مشاهده نیستند، دارایی نامشهود نامیده می‌شود. این دسته‌بندی‌ها در حسابداری و امور مالی اهمیت قابل‌توجهی دارند. ازهمین‌رو در این مقاله تصمیم گرفتیم درمورد تفاوت دارایی مشهود و نامشهود با شما صحبت کنیم. با صرف دقایقی کوتاه برای مطالعه مطلب پیش رو به‌طورکامل با تفاوت دارایی‌های ثابت مشهود و نامشهود آشنا خواهید شد.

دارایی مشهود چیست؟ تعریف ماهیت همراه با مثال

دارایی مشهود (Tangible Asset) به دسته‌ای از دارایی‌های بلندمدت گفته می‌شود که موجودیت عینی دارند یا به‌عبارت‌ساده قابل‌مشاهده هستند. دارایی مشهود با نام‌های دیگری مانند دارایی ثابت، دارایی عملیاتی یا اموال، ماشین‌آلات و تجهیزات نیز شناخته می‌شوند. ثبت این دارایی‌ها در نرم افزار حسابداری به‌آسانی ممکن است که برای بعضی از کارهای مالی کاربرد دارد.

از جمله دارایی‌های مشهود می‌توانیم به ماشین‌آلات، ساختمان و زمین اشاره کنیم که بیشتر از یک سال عمر می‌کنند. چنین دارایی‌هایی معمولا عمر مفید محدودی دارند. البته زمین یک دارایی استهلاک‌ناپذیر است و بهای تمام‌شده آن در طول زمان کم نمی‌شود. 

آشنایی با انواع دارایی مشهود در ترازنامه

قبل از اینکه به بررسی فرق دارایی مشهود و نامشهود بپردازیم، باید با انواع دارایی‌های مشهود نیز آشنا شوید. دارایی‌های مشهود همان اموال یا تجهیزاتی هستند که عمر مفیدی بیشتر از یک سال دارند و مولد هستند. انواع دارایی مشهود در ترازنامه عبارت‌اند از:

  • دارایی‌های استهلاک‌پذیر: دارایی‌های مشهود استهلاک‌پذیر عمر اقتصادی محدودی دارند؛ یعنی بر اثر گذشت زمان، دچار استهلاک و خرابی می‌شوند. در واقع، بهای تمام شده یک قلم دارایی ثابت مشهود استهلاک‌پذیر به‌مرور زمان کمتر می‌شود.

  • دارایی‌های استهلاک‌ناپذیر: چنین دارایی‌هایی به‌خاطر استفاده یا گذشت زمان مستهلک نمی‌شوند؛ مانند زمین.

  • دارایی‌های نقصان‌پذیر: دارایی‌های مشهود نقصان‌پذیر بر اثر استخراج کم شده و به کالا یا مواد تبدیل می‌شوند. جنگل‌ها، معادن و سایر ذخایر طبیعی که عمر طولانی دارند ولی به‌دلیل استفاده تهی می‌شوند، در این دسته از دارایی‌های مشهود قرار می‌گیرند.

اندازه گیری دارایی ثابت مشهود در تنظیم ترازنامه اهمیت ویژه‌ای دارد. هر قلم از این نوع دارایی‌ها با بهای تمام‌شده شامل قیمت خرید، عوارض گمرکی و مالیات اندازه‌گیری می‌شود. دقت در اندازه‌گیری هنگام حسابرسی دارایی های ثابت مشهود اهمیت پیدا می‌کند. حتی  اگر یک فروشگاه یا شرکت خدماتی دارید، با استفاده از نرم افزار حسابداری خدماتی می‌توانید دقیق‌ترین ترازنامه‌های مالیاتی را تنظیم و به سازمان مربوطه ارائه کنید.

دارایی ثابت نامشهود چیست؟

دارایی‌های نامشهود (Intangible Asset) دسته‌ای از دارایی‌های بلندمدت هستند که ماهیت فیزیکی ندارند. چنین دارایی‌هایی حقوق و امتیازهای خاصی برای واحد تجاری به ارمغان می‌آورند. از جمله دارایی‌های نامشهود می‌توانیم به حق امتیاز، حق تالیف، علائم تجاری و سرقفلی اشاره کنیم. این دارایی‌ها به‌خودی‌خود سودآور نیستند و به‌دلیل حقوق و امتیازهایی که به همراه دارند، ارزشمند شناخته می‌شوند.

بهای تمام‌شده یک دارایی نامشهود در بدهکار حساب دارایی ثبت شده و با استهلاک آن‌ها منقضی می‌شود. ارزش اسقاط انواع دارایی‌های نامشهود در بسیاری از مواقع صفر است. با استفاده از نرم افزار اموال و دارائی ثابت می‌توانید استهلاک دارایی‌های مشهود و نامشهودتان را دقیق و به‌موقع حساب کنید و گزارش جامعی از آن‌ها داشته باشید.

دارایی نامشهود شامل چه مواردی می‌شود؟

دسته‌بندی دارایی نامشهود به‌طورکامل با دسته‌بندی دارایی‌های مشهود متفاوت است. انواع دارایی نامشهود در دو دسته کلی دارایی نامشهود با عمر مفید معین و دارایی نامشهود با عمر مفید نامعین تقسیم می‌شوند. انواع دارایی‌های نامشهود با عمر مفید معین عبارت‌اند از:

  • دارایی‌هایی که مدت استفاده از آن‌ها نامحدود نیست.

  • دارایی‌هایی که ارزش مالی خود را به‌تدریج از دست می‌دهند.

  • دارایی‌هایی که استهلاک آن‌ها مانند استهلاک دارایی‌های مشهود است؛ مانند حق اختراع

دارایی‌های نامشهود با عمر مفید نامعین نیز به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • دارایی‌هایی که عمر آن‌ها مشخص نیست.

  • دارایی‌هایی که برآورد عمر عملیات استهلاک آن‌ها ممکن نیست؛ مانند سرقفلی

البته در دسته‌بندی دیگری از دارایی مشهود نیز می‌توان به دو مورد قابل‌تشخیص و غیرقابل‌تشخیص اشاره کرد. دارایی‌های نامشهود قابل‌تشخیص قابلیت تقسیم یا فروش دارند؛ اما دارایی‌های غیرقابل‌تشخیص ماهیت فیزیکی نداشته و امکان جداسازی آن‌ها از شرکت وجود ندارد. به‌عنوان مثال، برند دارایی نامشهود از نوع غیرقابل‌تشخیص است.

تفاوت دارایی مشهود و نامشهود چیست؟

بعد از آشنایی با ماهیت و انواع دارایی‌ها وقت آن است که با تفاوت دارایی های مشهود و نامشهود آشنا شوید. مهم‌ترین تفاوت این دو نوع دارایی را می‌توانیم در استهلاک آن‌ها جست‌وجو کنیم. دارایی‌های نامشهود به‌طورمعمول ۲۰ سال ارزشمند هستند و حتی زمان معینی برای استهلاک آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. در مواردی مانند برند، ارزش دارایی نامشهود در طول زمان نه‌تنها کمتر نمی‌شود، بلکه افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که دارایی‌های مشهود طی زمان مستهلک شده و سالانه از ارزش آن‌ها کاسته می‌شود.

ارزش اسقاط یکی‌دیگر از تفاوت‌های دارایی ثابت مشهود و نامشهود است. ارزش اسقاط برای دارایی‌های نامشهود مشخص نمی‌شود؛ اما برای اسقاط دارایی‌های مشهود ارزش‌گذاری صورت می‌گیرد. البته در میان انواع دارایی‌های مشهود، زمین به‌دلیل مستهلک نشدن در طول زمان، استثنا است.

در حسابداری دارایی‌های مشهود و نامشهود تفاوت چندانی وجود ندارد. درواقع، هنگام دریافت دارایی اصل بهای تمام‌شده و اصل تطابق هزینه با درآمد در طی استفاده کاملا رعایت می‌شود. هنگام فروش نیز باید ما‌به‌التفاوت مبلغ دریافتی را با ارزش دفتری به‌عنوان سود و زیان شناسایی کنید.

سپیدار سیستم؛ بهترین نرم‌افزار برای اندازه گیری دارایی ثابت مشهود و نامشهود

در این مقاله به بررسی انواع دارایی‌ها پرداختیم و در انتها تفاوت دارایی مشهود و نامشهود را بیان کردیم. محاسبه انواع دارایی‌ها در حسابداری اهمیت ویژه‌ای دارد که برای تهیه گزارش و ترازنامه استفاده می‌شود. ازهمین‌رو استفاده از یک نرم‌افزار جامع و استاندارد که امکان ثبت دارایی‌ها را برایتان فراهم کند، در انجام دقیق امور مالی بسیار مهم است.

مجموعه سپیدار سیستم با بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان در زمینه طراحی و عرضه انواع نرم‌افزارهای حسابداری، نامی آشنا در شرکت‌های کوچک و بزرگ ایرانی است. محیط کاربری جذاب نرم‌افزارهای سپیدار سیستم همراه با پشتیبانی حرفه‌ای، حسابداری را به یک فعالیت لذت‌بخش تبدیل می‌کند. کارشناسان سپیدار سیستم از مرحله تصمیم‌گیری برای خرید برنامه حسابداری مناسب تا نصب و اجرا و همچنین آموزش کار با نرم‌افزار همراه شما عزیزان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه به آدرس sepidarsystem.com مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید.