به گزارش «نود اقتصادی»، امروز رسانه‌ها بخشنامه‌ای را از سوی عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی منتشر کردند که طی آن صادرات ۴ محصول سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان ممنوع شد.

عسکرزاده جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی را دلیل این ممنوعیت عنوان کرده است. این در حالی است که در شرایط فعلی جنگ اقتصادی نیاز شدیدی به صادرات و ارز آوری داریم و رئیس جمهور و مسئولین دولت بارها اعلام کرده‌اند که خط قرمز آن‌ها محدودیت ایجاد کردن برای صادرات است.

حتی محمد جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی هم با همین برنامه از مجلس رای اعتماد گرفت و اعلام کرد که قصد دارد با یک نگاه اقتصادی این وزارتخانه را اداره کند تا شریان‌های صادرات و واردات مانند گردش خون در بدن هیچگاه متوقف نشود.

بنابراین به نظر می‌رسد بخشنامه معاونت توسعه بازرگانی ( که در وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم اولین بار هم نبوده است) دقیقا بازی در زمین تحریم کنندگان کشور برای ایجاد محدودیت‌های ارزی است.

مشکلات تنظیم بازار و گرانی کالاهای اساسی به سوداگری و عدم مدیریت بخش توزیع بر می‌گردد و به نظر می‌رسد وزارت جهاد با محدودیت ایحاد کردن برای صادرات راه حل اشتباهی برای حل مشکل گرانی‌ها مطرح کرده است.

مشکل گرانی با نظارت دقیق و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شبکه توزیع سالم و مقابله با رانت و دلالی قابل حل است. 

جنگ اوکراین و روسیه برخلاف ادعای معاون وزیر جهاد کشاورزی یک فرصت برای افزایش صادرات است و نباید به چشم تهدیدی برای کاهش ارز آوری در کشور به آن نگاه کنیم.