به گزارش «نود اقتصادی»، یک سایت اقتصادی اصلاح طلب در ماه‌های اخیر اخبار کذب زیادی درباره برگشت خوردن کالاهای صادراتی ایران منتشر کرده و علاوه بر ضربه زدن به منافع ملی، نگرانی‌های زیادی را در جامعه ایجاد کرده است.

ماجرا از برگشت خوردن فلفل دلمه‌ای‌های ایرانی از روسیه به دلیل ناهماهنگی دستگاه‌های داخلی شروع شد. تغییر در سازمان نظارتی روسیه منجر به تغییرات در استانداردهای وارداتی این کشور شد و علی رغم نامه نگاری‌های متعدد طرف روسی، ناهماهنگی‌های مربوط به تغییر دولت در ایران و بازماندگان دولت روحانی در بدنه اجرایی کشور منجر به برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایرانی شد. 

سایت تجارت نیوز با پوشش گسترده این موضوع و مقصر دانستن سموم چینی (برای آسیب وارد کردن به قرارداد تجاری ایران و چین) در این زمینه سعی در جریان سازی منفی کرد و مصاحبه با افراد غیر مسئول مثل اتحادیه بار فروشان مشهد را در دستور کار خودش قرار داد. این سناریو در خصوص برگشت خوردن بار کیوی ایران از هند هم اتفاق افتاد که این سایت بدون اشاره به علت اصلی ماجرا (که به مقتضیات طبیعی کشور هند ربط داشت) فضای نگرانی را در جامعه بیشتر کرد.

این در حالی بود که کشور امارات همین بار کیوی ایران را با همین استانداردها خرید و مشکل صادرات کیوی به هند فقط یک موضوع فنی کشاورزی بود. بعد از مدتی تجارت نیوز در خبری کذب مدعی شد سیب زمینی ایرانی از ترکمنستان برگشت خورده که این خبر هم بلافاصله توسط مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان تکذیب شد. این خبر دروغ در شرایطی منتشر شده بود که کشور ما اصلا صادرات سیب زمینی به ترکمنستان نداشته است.

حالا و در جدیدترین خبرپراکنی این سایت اقتصادی اصلاح طلب، خبری منتشر شد که آذربایجان فلفل دلمه‌ای ایران را معدوم کرده است. خبری که به نقل از سایت آژانس امنیت غذایی آذربایجان آورده شده است. این موضوع هم بلافاصله توسط حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آذربایجان و رحیم وهاب زاده نایب رئیس این اتاق مشترک در گفتگو با «نود اقتصادی» تکذیب شد.

جالب اینجاست که در همه این اخبار کذب جهت دار و ضد منافع ملی اعضای تحریریه سایت تجارت نیوز حتی به خودشان زحمت نمی‌دهند که با یکی از این افراد اتاق‌های بازرگانی مشترک که همیشه در دسترس هستند تماس بگیرند و صحت و سقم ماجرا را جویا شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پمپاژ این اخبار بعضا کذب و ناقص از این سایت خبری علاوه ایجاد نگرانی گسترده در میان مردم برای استفاده از محصولات کشاورزی، وجهه بین ‌المللی کالاهای ایرانی را هم خدشه دار کرده و دقیقا در راستای منافع دشمنان کشور است. چه بسا که در این مدت اخبار کذب تجارت نیوز بلافاصله با استقبال رسانه‌های بیگانه مواجه شده و چندان بیراه نیست که خبر کذب دیروز آژانس امنیت غذایی آذربایجان از همین خط خبری تاثیر گرفته باشد. 

«نود اقتصادی» قبلا به طور مفصل در مورد خط خبری این جریان رسانه‌ای توضیح داده بود که خواندن آن خالی از لطف نیست.