اخبار شرکتها-در کشور ما تقریبا با توجه به شرایط تورمی همیشگی، طبیعی است که  پاسخ به این سوال از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار باشد و هر شخصی برای در امان ماندن از طوفان تورم و حفظ ارزش روز دارایی خود، مقداری از درآمد خود را صرف سرمایه گذاری بکند.

در این مقاله می خواهیم به مقایسه دو دارایی پرطرفدار کشور و قیاس آن ها با هم پرداخته و به این سوال پاسخ دهیم که خرید سهام بهتر است یا خرید خودرو؟

حتما هدف سرمایه گذاری خود را مشخص کنید

اولین و مهمترین نکته ای که باید در نظر بگیرید، مشخص کردن هدف سرمایه گذاری خود هم از لحاظ مبلغی و هم از لحاظ زمانی است.

از لحاظ مبلغی باید این نکته مهم را در نظر بگیرید که حداقل میزان سرمایه برای خرید سهام تنها پانصد هزار تومان است در حالی که حداقل میزان سرمایه برای خرید ارزان ترین خودرو بسیار بیشتر از این مبلغ است.

نکته مهمتر دیگر مدت زمان خواب سرمایه و بحث نقد شوندگی مطرح است، سرمایه گذاری بر روی خودرو بسته به نوع و مدل ماشین و همچنین شرایط اقتصادی آن زمان کشور ممکن است با عدم‌ نقدشوندگی سریع همراه شود.

در هر صورت معامله ماشین بین ۲ فرد خریدار و فروشنده قطعا نیازمند صبر و زمان بیشتری در مقابل معامله آنلاین سهام است که می تواند در کسری از ثانیه و به صورت آنلاین رخ دهد.

ماهیت سهام با ماهیت اجناس کالایی تفاوت های معناداری دارد

نکته دیگری که باید در بحث قیاس این دو دارایی در نظر بگیرید، تفاوت بسیار مهم در ماهیت وجودی سهام و کالاهای مصرفی همچون خودرو است.

سهام یک دارایی مختص سرمایه گذاری صرف است که عایدی دیگری جز افزایش و سود آوری برای شما نخواهد داشت. اما خودرو کالایی است که علاوه بر رشد قیمتی میتوان از آن استفاده های مصرفی همچون حمل و نقل داشت. دقیقا به همین علت است که نباید به سهام به دید کالا نگاه کنید.

بعنوان مثال اشتباهی که خیلی از افراد بدون یادگیری بورس ایران در اوج سال ۹۹ به آن دچار شدند این بود که با فرض این که قیمت هیچ کالایی در کشور بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ درصد افت نکرده، اقدام به خرید سهام کردند!  

اما تفاوت ماهیتی این دو نشان داد همانطور که سهام بنیادی مولد در حرکت های رشدی بسیار جلوتر از اجناس کالایی حرکت میکنند. سهام های زیان ساز یا حبابی نیز در ریزش ها بسیار بیشتر واکنش نشان می دهند و ممکن است حتی تا ۸۰ درصد ریزش کنند !

پس باید به این نکته مهم توجه کرد که خرید سهام نیازمند تخصص بسیار بالاتر و دیدن آموزش های متعدد و تخصصی در این زمینه است.

میزان ریسک پذیری و امکانات خود را بسنجید

یکی از مهمترین مشکلات در بحث سرمایه گذاری بر روی خودرو داشتن امکانات محیطی برای نگهداری از خودرو است، به هر حال برای خرید و صبر کردن برای کسب سود در بازار خودرو نیازمند داشتن امکاناتی نظیر یک پارکینگ مسقف و امن هستید .

 که این مورد یکی از مهمترین موضوعاتی است که در بحث سرمایه گذاری بر روی خودرو باید به آن توجه ویژه داشته باشید.

نکته بعدی که باید توجه همیشگی و ویژه به آن داشته باشید میزان ریسک پذیری شخصیتی شما است. آیا حاضرید برای کسب بازده بیشتر ریسک بیشتری را متحمل شوید؟ طبیعی است خرید سهام در بازه های بلند مدت چند ساله، بازدهی بسیار بیشتری نسبت به خرید خودرو داده است.

به عنوان مثال اگر در سال ۹۵ یک خودرو پراید با قیمت ۲۰ میلیون تومان می خریدید، قیمت آن امروز به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده بود، یعنی در بازه حدودا ۵ ساله نزدیک به ۸ برابر دارایی برای شما ایجاد می کرد.

این در حالی است که اگر همین میزان مبلغ را در سال ۹۵ بر روی سهام شرکت های بزرگی‌همچون فولاد مبارکه سرمایه گذاری می کردید. مبلغ ۲۰ میلیون تومان شما با تمام ریزش های معروف در سال ۹۹ تا تاریخ نگارش این مطلب به ۳۲۰ میلیون تومان تبدیل شده بود.

همانطور که میبینید بازدهی سهام به طرز شگفت انگیزی بیشتر از دارایی همچون خودرو است و جالب است بدانید این بازدهی در اوج سال ۹۹ به ۸۰۰ میلیون تومان می رسید!

این میزان کسب سود کاملا قابل پیش بینی و انجام شدنی است اگر در حوزه تخصصی سهام حداقل آموزش مقدماتی رایگان بورس را گذرانده باشید و به صورت کاملا تخصصی با تحلیل سهام آشنا شده باشید.

جمع بندی

سرمایه گذاری در هر حوزه ای نیازمند کسب دانش است، قطعا در رابطه با خرید و فروش خودرو همانند بورس، نیازمند کسب تجربه و دانش هستید .

 اما از آنجایی که خودرو یک کالای بسیار عمومی‌تر در سطح جامعه محسوب می شود. طبیعی است که میزان دانش کسب شده در این حوزه و کسب تجربه بسیار آسان تر از بازارهای مالی و تخصصی همچون بورس است .

اما فراموش نکنید مهمترین حسن و مزیت خرید سهام‌ نسبت به دارایی های تورم محوری همچون خودرو یا حتی ملک و … مولد بودن سهام شرکت های تولیدی است.

شما با خرید سهام یک دارایی مولد را خریده اید که علاوه بر رشد به همراه تورم و قیمت دلار، در حوزه تخصصی تولید خود با افزایش تناژ و طرح های توسعه جذاب می‌تواند دارایی شما رو چندین برابر از تورم کشور جلو بیندازد؛ ویژگی بسیار مهمی که در بحث سرمایه گذاری باید به آن دقت ویژه داشته باشید.

فراموش نکنید در بازه های بلند مدت قطعا بیشترین بازدهی را از بازار سهام‌ کسب خواهید کرد، البته که اگر اصل همیشگی و دیدن آموزش و مهارت را به صورت حرفه ای رعایت کرده باشید.

منبع: https://amoozesh-boors.com