به گزارش «نود اقتصادی»، علی اکبر نیکو اقبال، استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: افزایش قیمت ارزهای خارجی که از دو سال گذشته آغاز شده دلار را از حدود ۳ هزار تومان به بیش از ۲۰ هزار تومان رسانده است.

وی بیان کرد: در این شرایط تاکید بیشتر بر صادرات محصولات تولیدی به دلیل کاهش شدید ارزش پول ملی به صرفه‌تر خواهد بود. هرچند کاهش شدید ارزش ریال می‌تواند به افزایش صادرات منجر شود، اما کالاهای وارداتی با دلار بالای ۲۰ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شود، به این ترتیب افزایش صادرات در این حالت نمی‌تواند برآورد صحیحی از قدرت اقتصادی کشور به دست دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: بنابراین تفاوت زیادی بین حالتی که نرخ ارز خود به خود و به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی بالا می‌رود با حالتی که به منظور حفظ تعادل تجارت خارجی ارزش پول ملی پایین آورده می‌شود وجود دارد.

نیکو اقبال افزود: برای مثال چین که همواره یوآن چین را ۲۰ درصد پایین‌تر از ارزش واقعی آن نگه می‌دارد تا بتواند صادرات خود به آمریکا را تداوم بخشد توانسته رشدهای اقتصادی بالای ۱۴ درصدی را به ثبت برساند. اما نوسانات بالای متغیرهای کلان اقتصادی در ایران نمی‌تواند مسیر موفقیت کشورمان را با کاهش ارزش پول ملی ترسیم کند.