به گزارش «نود اقتصادی»، نسیم توکل، عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: میزان محدودیت سقف تولید تا حدی به تعرفه کالا بستگی دارد، اما در این زمینه نیز ابهام وجود دارد.

وی بیان کرد: به عنوان مثال شرکتی که برد مدار چاپی وارد می‌کند، برای پنج تن جنس تعرفه داشته و در مقابل شرکتی که موبایل وارد می‌کند، برای ۱۰ تن جنس تعرفه دارد! این در حالی است که یک شرکت تولیدکننده صنعتی می‌تواند چرخ صنعت کشور را به حرکت در آورده و کالای وارداتی آن، جزو مواد اولیه صنعت محصوب می‌شود و طبیعتا سقف واردات یک شرکت تولیدکننده و تأمین‌کننده صنعتی باید بالاتر باشد.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: مشخص نیست که چرا تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت روی کالاهای تجاری است و در مقابل به کالاهایی که وارد کردن آنها به صنعت کشور کمک خواهد کرد، مجوز کمتری می‌دهد.

نسیم توکل گفت: حداقل انتظار من به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان تولیدی این است که دلیل محدودیت سقف واردات برای من توضیح داده شود که با چه شاخصی این عدد تعیین شده است. ما برای وارداتی که انجام می‌دهیم، مالیات پرداخت می‌کنیم و حتی در قبال آن کارآفرینی نیز کرده‌ایم و چرخ یک صنعت دولتی را می‌چرخانیم؛ چرا باید میزان واردات ما کاهش پیدا کند؟