به گزارش «نود اقتصادی»، کمال علی پور خنکداری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: سود سرشار دلال بازی در بازار مسکن موجب شده که بسیاری از افراد اقدام به تأسیس دفاتر مشاوران املاک می کنند که این مسئله تأثیر به سزایی در تلاطم آفرینی در بازار مسکن دارد.

وی بیان کرد: بر اساس آمارها در سال ۷۶، حدود ۱۲ هزار دفتر مشاور املاک در کشور فعالیت داشت، اما در سال ۹۷ این میزان به حدود ۱۶۰ هزار دفتر رسیده است که این نشان دهنده رشد قارچ گونه دفاتر مشاور در کشور است.

علی‌پور افزود: در شرایط کنونی دلالی در بازار مسکن صرفه اقتصادی بسیار بالایی دارد که این مسئله عامل اصلی افزایش دفاتر مشاوران املاک است، اما این سوال پیش می آید که چرا وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه مشاوران املاک برای مدیریت صدور مجوز دفاتر اقدامی صورت نداده اند؟

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی در یک شهر ۵۰ هزار نفری حدود ۲ هزار دفتر مشاور املاک فعالیت می کند، آین آمارها نشان دهنده صدور مجوز بدون در نظر گرفتن شاخص های جمعیتی و عوامل مختلف تأثیرگذار در بازار مسکن است.

وی بیان کرد: قطعا اتحادیه مشاوران املاک مقصر اصلی رشد چشمگیر املاکی ها در کشور است، زیرا اتحادیه در این حوزه علمی و کارشناسی برخورد نکرده است، بنابراین این بخش باید هرچه سریع تر ساماندهی شود.