به گزارش‌«نود اقتصادی»، محمد فربد عضو هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه ظرفیت صنایع لبنی کشور بیش از دو برابر است اما اکنون با ظرفیت 50 درصد کار می‌ کند، گفت: واحدهایی که پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تعطیل شدند بیشترشان تک‌محصولی بودند و به همین خاطر در معرض خطر قرار داشتند و الان هم اینها امکان بقا ندارند چون شیر یارانه‌ای از مدار خارج شده و آنها تعطیل شده‌اند.  

وی به آماری اشاره کرد و گفت: واحدهایی که کمتر از 250 تن شیر در روز دریافت می‌کنند، در خطر تعطیلی هستند. 

در این نشست، عنوان شد که با افزایش‌هایی که اخیراً در قیمت نهاده‌های مرتبط با صنعت شیر رخ می‌دهد، چاره‌ای برای این صنعت نگذاشته که آنها هم قیمت را افزایش دهند، اما این هم گفته شد که فعلا برنامه‌ای برای افزایش تولید تا پایان سال نیست، مگر اینکه اتفاقات جدیدی در اقتصاد کشور و این صنعت رخ بدهد.

همچنین گفته شد که قیمت شیرخام مصوب 2 هزار و 390 تومان است اما صنایع لبنی به قیمت 2600 تا 2700 تومان خریداری می‌کنند. 

در این نشست به آمار تولید شیرخام اشاره شد که طبق مرکز آمار 6.8 میلیون تن است اما وزارت جهاد آمار 10 میلیون تن را اعلام می‌کند. همچنین مطرح شد که متوسط سود شرکت‌های لبنی در بورس در 6 ماهه نخست 1.2 درصدبوده و پیش‌بینی کردند که در آمار 9 ماهه این رقم 50 درصد کاهش خواهد یافت. 

در این جلسه مطرح شد که صادرات لبنیات به عراق ادامه دارد و آنها تنها واردات ماست و دوغ را ممنوع کرده‌اند و برای برخی کالاها هم تعرفه بستند.