«نود اقتصادی»:مدیر عامل شرکت توسعه کسب و کار سبا خبرداده که طبق اعلام مدیر عامل شرکت بیمه ایران، شرکت های زیر مجموعه بیمه ایران  مکلف شده اند تا تمامی معاملات خود را از مجرای کارگزاری بورس بیمه ایران اجرایی سازند.

گفته می شود که تمامی سهام شرکت توسعه کسب وکار سبا متعلق به شرکت بیمه ایران است.

به گفته محمد صادق الحسینی ،شرکت متبوع او حتی یک معامله خارج از فرایند کارگزاری بورس بیمه ایران انجام نداده،حال آنکه مابقی شرکت های وابسته به بیمه ایران در نهایت 60 درصد معاملات خود را درکارگزاری بورس بیمه ایران انجام داده اند.

وی اظهار داشت که مطابق با  بند ج ماده 4 قانون عمومی محاسبات کشور، شرکت متبوع او خصوصی بوده و حتی  در این راستا از وزارت  امور اقتصادی و دارایی هم  استعلام های  لازم اخذ شده است.

صادق الحسینی گفته که بزودی  سرمایه  شرکت توسعه کسب و کار سبا از 467  به 700 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که بخشی از این رقم افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و بخش دیگر از محل سود سهام تامین می شود.

مدیر عامل شرکت توسعه کسب وکار سبا،افزوده که بخشی از سهام مدیریتی یک شرکت بیمه ای اتکایی را در اختیار دارد که 30 میلیارد تومان ازسرمایه گذاری  توسعه کسب وکار سبا درآن  متمرکز شده ، حال آنکه این شرکت اتکایی نه تنها 60 درصد زیر توان معول خود به فعالیت مشغول است بلکه 300 میلیارد تومان از منابع مالی خود را به عنوان سپرده نزد دو بانک سپرده گذاری کرده است!

به گفته وی،شرکت توسعه کسب و کار سبا درنامه ای به مدیرعامل شرکت بیمه ایران یادآور شده که در صورت ادامه روند عدم بازدهی مناسب این شرکت بیمه اتکایی، سهم خود را دراین مجموعه واگذار خواهد کرد.

صادق الحسینی، اعلام داشت که در سالجاری مقدمات حضور در بازار سرمایه را برای شرکت توسعه کسب و کار سبا کلید خواهد زد و درعین حال یادآورشد که شرکت توسعه کسب و کار سبا دو مجوز سبد گردانی و هلدینگ خدمات بازار سرمایه را اخذ کرده و به دنبال اخذ مجوز نخستین شرکت تامین سرمایه بیمه ای است.

وی، اذعان داشت که  80 درصد دارایی های شرکت توسعه کسب و کار سبا مربوط به طرح عمرانی وتجاری گلستان بوده که برای پروژه گلستان تا اکنون بالغ بر 400 میلیارد تومان هزینه صرف شده و برآوردکردکه برای اتمام  آن تا پایان سال 1400 حدود 750 میلیارد تومان دیگر لازم است.

صادق الحسینی تصریح کرده که هیات مدیره شرکت بیمه ایران حاضر به واگذاری این پروژه به غیر نیست و علاقه آنها  براین بوده تا پروژه مذکور پس ازاتمام به فروش برسد وادامه داد  چنانچه بیمه ایران در این زمینه همکاری لازم را صورت ندهد سرمایه گذاران دیگری همچون سرمایه گذاران چینی  و حتی بنیاد مستضعفان  علاقمند به حضور در پروژه هستند.

مدیر عامل شرکت توسعه کسب و کار سبا  گفته است که تنها 10 درصد منابع بیمه ایران در توسعه کسب و کار سبا متمرکز شده اما با اتمام  پروژه گلستان  سود 3400میلیارد تومانی را برای  بیمه ایران به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی، سود شرکت توسعه کسب و کار سبا با اختلاف زیادی از  مابقی سرمایه گذاری های بیمه ایران بالاترخواهد بود و افزود که در سال 97 بخش عمده سود این شرکت از محل  خرید و فروش سهام خواهد بود.

صادق الحسینی سود ناخالص شرکت متبوع خوددر سال ۱۳۹۴ را  ۱۹ میلیارد تومان برشمرد و گفت که در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۱۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده  اما در سال ۱۳۹۶ به  ۲۴ میلیارد تومان  و در شش ماهه سال  ۱۳۹۷  به ۱۷ میلیارد تومان رسیده است.

وی، ادعای کاهش سود شرکت توسعه کسب و کار سبا  در سال‌های قبل را ناصحیح دانست و ابراز عقیده کرده که  سود ۶ ماهه سال ۱۳۹۷ این شرکت از کل سال‌های پیش هم بیشتر شده است.