به گزارش «نسیم»،قباد افشار، در آیین مبادله تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بنیاد مسکن و سازمان امور اراضی کشور گفت: امروز این موازنه تنها یک تفاهم‌نامه در چند برگ نیست بلکه سرآغاز یک حرکت هماهنگ بین دو دستگاه برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و ساماندهی کارهای اجرایی است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم انقلاب توجه به محرومان، روستاییان و اقشار پایین جامعه است بنابراین شعار اصلی انقلاب توجه به بخش کشاورزی است چرا که کشاورزی محور امنیت غذایی و استقلال ما برای دستیابی به توسعه همه‌جانبه است.

وی با اشاره به اینکه نگاه امروز ما بر اقتصاد مقاومتی، مزیت‌های ما در بخش کشاورزی است، گفت: پس توسعه کشاورزی چه در مدیریت بهینه منابع آب و چه در مدیریت بهینه خاک بسیار مهم است بنابراین قدم اول ما حفاظت از اراضی کشاورزی است.

افشار اضافه کرد: متأسفانه در دهه‌های گذشته بخش‌های زیادی از اراضی کشاورزی تخریب شده است به طوری که آمارها نشان می‌دهد در 5 دهه اخیر یک میلیون از اراضی کشاورزی تخریب شده و به عبارتی سالانه 10 میلیون تن محصولات کشاورزی را از دست داده‌ایم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور  خاطرنشان کرد: 3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به دلیل توسعه شهرها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در معرض تهدید و نابودی است اما خوشبختانه چند برنامه در وزارت جهاد برای حفاظت از اراضی کشاورزی در دستور کار است که می‌توانیم آن را به فال نیک بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از باغات در حال از بین رفتن است گفت: تلاش خواهیم کرد قانونی را به زودی به دولت و مجلس ببریم تا موجب حفظ کاربری اراضی باغات شود. بنابراین ما امروز این تفاهم‌‌نامه را با بنیاد مسکن امضا کرده‌ایم تا هویت مرکز تولید بر روستاها حفظ شود و از بین رفتن اراضی کشاورزی و باغات جلوگیری شود.

به گفته وی برای کاداستر اراضی کشاورزی قراردادی با سازمان نقشه‌برداری بسته شده که این می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی برای سایر سازمان‌ها و حتی بنیاد مسکن قرار گیرد به طوری که این کاداستر اراضی کشاورزی می‌تواند کل اراضی کشور و وضعیت آب و خاک را بررسی و برنامه‌ریزی کند.

افشار با بیان اینکه در حال حاضر تنها 30 درصد اراضی کشور دارای سند مالکیت هستند گفت: در لایحه رفع موانع تولید تحت عنوان سنددار کردن اراضی کشاورزی این دغدغه را از روستاییان حذف و تلاش خواهیم کرد دغدغه روستاییان فقط تولید باشد.