به گزارش «نسیم» به نقل از خانه ملت محمد مهدی مفتح صبح امروز در جمع خبرنگاران به تشریح مصوبات روز گذشته کمیسیون تلفیق پرداخت و گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برای ساخت و انجام آزمایشات نمونه استاندارد سیستم کامل رانش قطارهای شهری با جهاد دانشگاهی قراردادی منعقد و از وجوهاتی که در اختیار دارد اعتبارات مربوط به این موضوع را تامین کند.

این نماینده مجلس در خصوص این مصوبه توضیح داد: با توجه به اینکه هر کدام از واگن‌های قطارهای شهری موتوری مستقل و یک سیستم محرک رانی دارند جهاد دانشگاهی در این خصوص کار اجرایی و تحقیقاتی خوبی را آغاز کرده تا این سیستم‌ها را بسازد و نیازی به واردات از خارج نداشته باشیم که عملیاتی شدن این موضوع نیازمند حمایت است و به تشخیص کمیسیون تلفیق این موضوع در حوزه وظایف معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور قرار دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: براساس مصوبه دیگر کمیسیون وزارت نفت مکلف شد 300 میلیارد تومان برای اجرای خطوط لوله و گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان تخصیص دهد، همچنین 200 میلیارد تومان دیگر هم برای همین کار به شهرهای شرق هرمزگان اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: این 500 میلیارد تومان از محل افزایش مازاد تراز صادرات و واردات گاز تامین خواهد شد. همچنین وزارت نفت مکلف شد از این مازاد تا سقف 5 هزار میلیارد تومان برای توسعه پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال گاز طبیعی سراسری با اولویت خطوط انتقالی صادرات هزینه کند.

مفتح ادامه داد: همچنین مقرر شد وزارت کشور مبلغ 700 میلیارد تومان از محل تبصره 2 ماده 39 مالیات بر ارزش افزوده برای تامین ماشین آلات عمرانی و خدماتی شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت و روستاها اختصاص دهد که از این مبلغ 70 درصد در نقاط شهری و 30 درصد برای روستاها هزینه خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: همچنین مقرر شد 40 درصد از وجوه حاصل از هولوگرام و سایر حقوق انحصاری محصولات دخانی برای ساماندهی و ایفای وظایف حاکمیتی در امور دخانی،‌تقویت منابع صندوق‌های توسعه بخش صنعت و معدن، تکمیل سالن‌های ورزشی هزینه شود.

مفتح در خصوص آخرین مصوبه جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق گفت: مقرر شد وزارت نیرو 2 میلیارد دلار با استفاده از روش‌های بایبک، فاینانس، برای پروژه‌های آب و فاضلاب،‌ بهینه‌سازی و صرفه‌جویی مصرف آب، مهار و بهره‌برداری از آب‌های مشترک و مرزی، اجرای طرح‌های جمع آوری و دفع بهداشتی آب و فاضلاب، طرح‌های مدیریت تقاضای آب‌ و زهی کشی اراضی آب و کشاورزی تخصیص دهد.  

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه پس از اتمام بررسی تبصره‌ها وارد ردیف‌های لایحه بودجه 94 خواهیم شد گفت: امیدواریم رسیدگی به لایحه بودجه 94 در کمیسیون تلفیق تا پایان هفته به اتمام برسد و گزارش آن برای ارائه در صحن مجلس آماده شود.