به گزارش «نسیم»، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس امروز در نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر وارد مباحث هزینه‌ای در لایحه بودجه 94 شدیم تا بر اساس یکی از مصوبات وزارت نیرو با اخذ تعهد رسمی می‌تواند به متقاضی انشعاب دهد و این تعهد به منزله رسمیت بخشیدن به ساختمان و ملک نیست.

وی افزود: حق انتفاع بهره‌برداری از معادن برای کلیه استخراج‌کنندگان وضع شد که متناسب با حجم ذخیره معدن، نوع تولید و ارزش ذاتی آن با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب دولت است.

وی با بیان اینکه درآمد کنسولی به 500 میلیارد ریال افزایش یافته است، گفت: در ازای واردات هر کیلوگرم کود شیمیایی 80 ریال در راستای تولید کود آلی در داخل کشور اخذ خواهد شد.

به گفته سخنگوی  کمیسیون تلفیق مقرر شد از شرکت‌های تولید سودده یک درصد از هزینه‌ها و از بانک‌های دولتی 2 درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و از این محل 3 هزار میلیارد تومان به درآمد عمومی دولت واریز شود.

همچنین هزینه دادرسی و اقامه دعوی برای املاک حداقل 50 درصد ارزش معاملاتی املاک منطقه تعیین شد که در گذشته به صورت منطقه‌ای بود و اگر این دادرسی در بحث طلا و نقره باشد هزینه آن متناسب با 50 درصد قیمت روز توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای در میادین مشترک نفت و گاز 4.8 میلیارد دلار در بانک‌های داخلی، خارجی اعم از خصوصی و دولتی سپرده‌گذاری خواهد کرد و تضمین این تسهیلات با وزارت نفت بوده و بازپرداخت آن از محل تولیدات این میادین است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: همچنین دولت موظف است در سال 94 اراضی ملی و دولتی واگذار شده خارج از محدوده شهرها را مشروط به حفظ کاربری و عدم تفکیک و قیمت کارشناسی روز بفروشد که 100 میلیارد تومان از محل این کار برای بودجه در نظر گرفته شده است.

مفتح با اشاره به اینکه برای صدور کارت هوشمند ملی 300 ملیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده، اظهار داشت: حق ثبت اموال منقول در گذشته یک هزارم بود که اکنون 10 برابر بیشتر شده و به یک درصد رسیده است و 30 میلیارد تومان از این محل درآمد برای دولت پیش‌بینی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه عوارض واردات میوه و سبزیجات نیز 120 میلیارد تومان درآمد برای دولت خواهد داشت، گفت: 2 میلیارد دلار از محل موجودی صندوق نزد یک بانک دولتی داخلی سپرده‌گذاری خواهد شد و درآمد آن در جهت تقویت بنیه دفاعی به صورت تسهیلات در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد تا از محل صادرات تولیدات دفاعی بازپرداخت شود.

به گفته این نماینده مجلس برای مدیریت و تأمین برق در ساعات اوج مصرف مقرر شد تمامی ادارات و ساختمان‌های عمومی، صنایع و بنگاه‌های صنعتی، چاه‌های آب کشاورزی طبق برنامه زمان بندی شرکت توانیر مصرف را تنظیم کرده یا نداشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با استفاده از منابع داخلی و تسهیلات ریالی و ارزی در قالب فاینانس، بیع متقابل، فروش محصول و سایر روش‌های تأمین منابع برای تبدیل گاز طبیعی به فرآورده‌های پتروشیمی تا 30 میلیون تن در مناطق کمتر توسعه یافته اقدام کند.

مفتح به دیگر مصوبات اشاره کرد و خاطر نشان کرد: دولت موظف است در مجموعه‌های بیش از هزار واحد مسکونی واحد آموزشی، فرهنگی، پاسگاه، مدرسه و پایگاه بسیج احداث کند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی موظفند 2.5 درصد اعتبارات عمرانی را با هماهنگی پدافند غیرعامل در بخش پدافند غیرعامل خود هزینه کنند.