دکتر بیژن عبدی در پاسخ به این سوال که نقش اتاق های بازرگانی در اقتصاد دولتی ایران چیست گفت: تقسیم‌بندی‌ها در اقتصاد ایران اصولا دارای منطق شفاف نیست؛ تاکنون صنایع کلیدی و بانک‌ها کدامشان مستقل از دولت تصمیم‌گیری کردند؟ وی با بیان اینکه حتی بانک‌های خصوصی‌ در ایران تنها نامشان خصوصی است و عملاً خصوصی نیستند گفت: در این بانکها مشاهده می شود که اختیار در دست دولت و افرادی است که در دولت نفوذ دارند.

این اقتصاددان با بیان اینکه، بخش خصوصی واقعی در کشور نداریم به نسیم گفت: متاسفانه بخش خصوصی واقعی در ایران شکل نگرفته و تمام کسانی که با با نام بخش خصوصی به یک موقعیت مناسبی رسیده‌اند، همه از رانت دولت استفاده می‌کنند.

عبدی ادامه داد: اگر رابطه اتاق‌های بازرگانی را با دولت‌های مختلف بررسی کنید متوجه می‌شوید که این اتاق ها در صورتی می‌توانند به یک قدرت بزرگ برسند که روابط پنهانی با دولت‌های وقت داشته باشند و گرنه در غیرصورت این اتاق‌ها هم نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

این اقتصاددان در گفتگو با «نسیم»، افزود: دولت در اتاق بازرگانی دخالت می‌کند؛ البته این دخالت در یک برهه مستقیم است و در یک زمان دیگر غیرمستقیم. اما باید توجه داشت هیچ گاه ماهیت دخالت دولت در اتاق‌های بازرگانی  تغییر نکرده و نمی‌کند، چرا که افرادی که در اتاق‌های بازرگانی بودند، همیشه در دولت‌های گذشته نیز پست داشتند؛ یا وزیر بودند یا مشاور و یا کسانی بودند که همچنان همان نفوذ را دارند.