به گزارش خبرنگار «نسیم»، محمدقاسم پناهی، قائم‌مقام سازمان امور مالیاتی کشور در برنامه مناظره این هفته که با موضوع "قانون مالیات بر ارزش افزوده" برگزار شد افزود: حدود 30 درصد از کل درآمدهای کشور مربوط به درامدهای مالیاتی می‌شود که این رقم در کشورهای همسایه به بیش از 50 درصد هم می‌رسد. در برنامه پنجم سهم مالیات در هزینه‌های جاری باید به حداکثر برسد.

پناهی گفت: پایین‌ترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده را در دنیا داریم. در دنیا مالیات بر درآمد رو به کاهش و نرخ مالیات بر مصرف رو به افزایش است که این کار به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: طلافروشان به دنبال پنهان کردن درآمدهایشان هستند و افزایش قیمت طلا به بهانه مالیات بر ارزش افزوده درست نیست. طلا اگرچه کالای سرمایه‌ای است اما به هر حال یک کالاست و باید مالیات بدهد. طلافروشان در زمینه دادن فاکتور بعضا پنهان کاری کرده و آنرا انجام نمی‌دهند. مالیات ارزش افزوده طلا به هیچ وجه 25 درصد نمی‌شود.

قائم‌مقام سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اصلاحات مربوط به قانون مالیات بر ارزش افزوده به زودی به دولت و مجلس ارائه می‌شود. طلافروشان تفاهم‌نامه خود با سازمان مالیاتی را اجرا نکردند. طلافروشان فقط 72 میلیارد تومان از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مالیات داده‌اند که رقم بسیار پایینی است. طلافروشان از پرداخت مالیات فرار می‌کنند. قانون مالیات بر ارزش افزوده قابل تبعیض نیست و همه باید آن را اجرا کنند از جمله طلافروشان. هیچ بنکداری فاکتور مربوط به پرداخت مالیات طلای فروخته شده خود را نداده است.

قاسن پناهی افزود: اصناف از آموزش‌های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده استقبال نکرده‌اند. رسیدگی به قانون مالیات بر ارزش افزوده هیچ محدودیت زمانی نداشته و همواره قابل رسیدگی است. طلافروشان به دنبال تضییع حقوق دولت با کم‌اظهاری مالیاتی هستند و ما اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهیم.