سید علی حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «نود اقتصادی»در خصوص راه‌اندازی بازار ارز توافقی در مرکز مبادله با هدف حمایت از صادرکنندگان خُرد، متوسط و دانش‌بنیان اظهار داشت: با توجه به اخبار منتشر شده از سوی بانک مرکزی گویا بزودی شاهد راه اندازی بازار ارز توافقی خواهیم بود که این اقدام را می توان یکی از تصمیمات خوب و مثبت بانک مرکزی و مرکز مبادله خواند. البته ما پیش از این و در سالهای قبل از انقلاب هم چنین ساز و کاری داشتیم اما آن سیستم کاملا سنتی و با توجه به امکانات و نیاز آن دوران تدوین و اجرایی شده بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون می توان با توجه به شرایط جدید و با امکانات و ابزارهای مدرن روز دنیا چنین تصمیماتی را اجرایی کرد. قطعا بانک مرکزی هم می تواند با توان نظارتی بیشتری وارد بازار شود و به عنوان ناظر مالی و پولی کشور به خوبی بازار را رصد و کنترل کند. از سوی دیگر بازار نیز می تواند ساز و کار خود را تعیین کرده و در نهایت واردکنندگان و صادرکنندگان نیز طی این فرایند، شاهد کاهش بخش عمده ای از مشکلات خود در حوزه تامین ارز باشند.

رئیس اسبق کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران افزود: معتقدم باید از مدتها قبل چنین بازاری تشکیل و فعال می شد، چراکه هر چقدر بانک مرکزی بتواند بر وضعیت بازار، نظارت و کنترل داشته باشد، تنظیم و مدیریت بازار نیز بهتر صورت می گیرد. ضمن اینکه بانک مرکزی با چنین ابزارهایی می تواند استقلال خود در تصمیمات را نیز تحکیم بخشد و با موضعی قوی تر وارد مدیریت بازار شود.
  
حسینی خاطر نشان کرد: راه اندازی بازار ارز توافقی در کوتاه مدت نیز تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت و حتی می تواند بازار غیر رسمی را هم تا حد زیادی کنترل و مهار کند.

این فعال اقتصادی در ادامه به راه‌اندازی بازار سَلَف ارزی به عنوان یکی دیگر از اهداف و برنامه های مرکز مبادله ایران نیز اشاره کرد و گفت: تا جایی که من از جزئیات آن اطلاع دارم، این اتفاق می تواند ریسک ارزی تجار را کاهش دهد. البته ابزارهای مختلفی برای کنترل بازار و نظام پولی ارزی کشور وجود دارد که بانک مرکزی می تواند در این راستا با راه اندازی بازار سلف ارزی به خوبی برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود بهره ببرد.

وی با تاکید بر راه‌اندازی بازار سَلَف ارزی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که تجار و واردکنندگان و صادرکنندگان همواره با آن مواجه هستند، دغدغه و نگرانی نسبت به آینده نرخ برابری ارز در بازار است که مطمئنا بازار سلف ارزی می تواند مثل بازارهای مشابه بخش زیادی از ریسک ها را کاهش دهد.

حسینی در پایان گفت: به هر حال باید قبول کرد این قبیل بازارها به عنوان بخشی از ابزارهای پولی و مالی در تمامی دنیا استفاده می شود و باید ما هم بتوانیم به بهترین شکل ممکن با توجه به نیاز و ظرفیت های خودمان از آن بهره ببریم. مطمئنا بانک مرکزی با توجه به اهمیت استقلال و اختیارات خود باید از این ابزارها استفاده کند تا فعالان تجاری هم بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری در روند صادرات و واردات نقش آفرینی کرده و با تمام توان و پتانسیل در یک بازار با ثبات فعالیت داشته باشند.