به گزارش «نود اقتصادی» قیمت دلار در بازار غیررسمی هر چند عمق کمی دارد، اما شاید در بخش حقیقی اقتصاد، جز انتظارات تورمی تاثیر خاصی نداشته باشد، اما بر خلاف عمق کم آن، ابزارهای زیادی برای تحلیل روند آن وجود دارد. روز گذشته دلار در این بازار زیر ۶۴ هزار تومان بسته شد.

البته اینکه گفته می‌شود قیمت دلار در بازار غیر رسمی فلان قدر است به معنی انجام معاملات فراوان و ... نبوده و این قیمت بیش از معامله، قیمت اظهار شده توسط فعالان خیابانی بازار است که تبعا سودشان در افزایش قیمت‌هاست. 

با این تفاسیر اما یکی از ابزارهای مهم تحلیل روند بازار غیر رسمی نرخ تتر می‌باشد که هم اکنون ۲ هزار تومان از نرخ بازار کمتر است‌.

معمولا در سال های اخیر جا ماندن قیمت تتر نسبت به دلار را به نوعی ترس بازار از افزایش بیشتر قیمتها تلقی کرده و این مسئله همواره شاخص جدی برای کاهش قیمتهاست. 

این موارد را حتی در بازار طلا و سکه نیز به انحای دیگر می‌توان مشاهده کرد، به طوری که قیمت سکه های مورد معامله در بازار بورس تهران نزدیک به ۴ میلیون از قیمت سکه در بازار کمتر است.

همه این موارد نشان می‌دهد همزمان با افزایش قیمت ها، ترس در بازارهای دارایی نیز بالا گرفته و احتمالا شاهد اصلاح قیمتی در آن ها خواهیم بود. 

در مورد طلا علاوه بر دلایل داخلی، اصلاح قیمت جهانی نیز بر این فلز ارزشمند تاثیر گذار خواهد بود و چه بسا اصلاح قیمتی در طلا در روز های آتی از سکه نیز بیشتر باشد.