به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از روابط عمومی مرکز از نمایشگاه کتاب نشست نقد و بررسی کتاب مجموعه اسناد بودجه ریزی کهن با حضور اسد الله عبدلی آشتیانی به عنوان نویسنده و محمد جواد محسنی نیا به عنوان ناظر پروژه به میزبانی غرفه مرکز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست اسدالله عبدلی آشتیانی ضمن اشاره به اهمیت مجموعه ده جلدی بودجه ریزی کهن گفت: این مجموعه مطالعه در بخش های مختلف ناظر به مطالعه و ترجمه نسخه قدیمی است، به عنوان مثال در جلد ابتدایی 3195 نسخه خطی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در بررسی بودجه ریزی در دوره میرزاتقی خان امیر کبیر در مجلدات دیگر این اثر مورد توجه قرار گرفته  است و یک جلد هم به بررسی بودجه ولایتی دارالعباد یزد و مضافات به سال 1295 ه ق، دو جلد هم به بررسی خالصیجات دوره محمد شاه پرداخته است و یک جلد هم به معرفی واژگان زبان سیاق و دیوانی پرداخته شده است.

وی با اشاره به اهمیت اسناد مهم در خصوص تاریخ نگاری خاطر نشان کرد: مطالعه این اثر به محققین این امکان را می دهد تا به فهم عمیق تری در ارتباط با بودجه کهن ایران دست یابند.

آشتیانی ضمن اشاره به محتوای مجلدات این اثر ادامه داد: این مدل بودجه ریزی از دوره ساسانی، دوره اسلامی، دوره سلجوقی، ایل خانی، تیموری، صفوی، افشاریه، زندیه و قاجار تا پهلوی اول مورد توجه بوده است.

این محقق تاریخی با اشاره به اهمیت زبان سیاق افزود: این زبان در واقع نوعی زبان بودجه ریزی و زبان برنامه ریزی کهن بوده است که  از هند تا آناتولی قرار داشته است، این سیستم اداری تا 1307 خورشیدی بر مناسبات مالی حاکم بوده و بعد از آن سیستم حسابداری دو طرفه جایگزین این مدل کهن شد.

وی ادامه داد: سیاق در عین اینکه در بردارنده اعداد است یک نوع زبان نیز به شمار می رود وجالب است بدانید این زبان فاقد عدد 0 است. این زبان از چین تا مصر کاربرد داشته است.

آشتیانی با اشاره به ساختار جامعه شناسی قدرت در نظام کهن افزود: ما در سیستم مالیات ستانی کهن مدل های مختلف اخذ مالیات را داشته ایم به عنوان مثال مالیات معدن، مالیات مراتع، مالیات اصناف، مالیات بردرآمد و... و این مدل مالیات ستانی به صورت نقدی و کالایی بوده است.

این محقق با اشاره به مفهوم خالصیجات در ادبیات دیوانی، گفت: این مفهوم در دوره ساسانی کاربرد داشته است، به این معنا که در قبال خدمات انجام شده توسط افراد، بخشی از زمین و یا روستاها به فرماندهان و یا دیوان سالاران تحویل داده می شد.

آشتیانی با اشاره به اهمیت واژه نامه این اثر، گفت: تلاش شده واژگان تا حد امکان توضیح داده شود لذا با این وجود بر این باورم بودجه ریز کهن، جای کار بسیاری دارد و ما در ابتدای این مسیر قرار داریم.

در ادامه این نشست محمد جواد محسنی نیا با اشاره به اهمیت تاریخی این اثر گفت: ما پیش از این هیچ پیشنه ای از نظام بودجه ریزی در کشور نداشته ایم. لذا به منظور آشنایی با این پیشینه لزوم بازخوانی خط سیاق را لازم دانستیم. که این کار به همت جناب آقای آشتیانی انجام شد.

این محقق برنامه و بودجه با اشاره به مفهوم "بودجه ممالک محروسه" در دوره صدارت میرزا تقی خان امیر کبیر، گفت: این مجموعه به صورت مفصل مورد اشاره قرار گرفته است، جالب است بدانید در آن دوره کشور شامل پنج ایالت بوده است که این ایالات با عنوان های آذربایجان، خراسان، دارالمرز، عراق و فارس شناخته می شده که تک تک این ایالات اسناد بودجه خود را داشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه مالیات در این دوره به صورت نقد وکالایی اخذ می شده است، گفت: با بررسی اسناد به این نتیجه رسیدیم که در دوره امیرکبیر مازاد درآمد داشته ایم که عدد این مازاد به بیش از 520  هزار تومان می رسیده است و در این بین  کل درآمد گمرک مازاد بوده است در واقع تراز بودجه در این دوره مثبت بوده است.

محسنی نیا افزود: خرج و مصارف بودجه ممالک محروسه شامل مخارج ولایتی، دیوانی، قشون و نهایتا سایر هزینه ها است که عمده هزینه بودجه شامل مصارف قشون بوده و  بعد مصارف دیوان و در آخر مصارف ولایات را شامل می شده است.

وی با اشاره به نقش مستوفیان در تاریخ ایران ادامه داد: این افراد وظیفه اخذ مالیات را داشته اند و این افراد دارای مراتبی بوده اند. این مجموعه در حقیقت در دفتر مالیه کار می کردند و در مجموع وظیفه اخذ مالیات از مردم را داشته اند. حق الزحمه این افراد نیز دو درصد از مالیات اخذ شده و حقوق آنها از محل اخذ مالیات از حقوق کارکنان دولت و مستمریات تامین می شده است و دیوان هم 10 درصد از منابع حاصل از مالیات را به عنوان درآمد خود اخذ می کرده لازم به ذکر است که این ساز و کار زیر مجموعه وزیر دفتر بوده اند و وزیر دفتر بعد از مستوفی الممالک قرار داشته و در خاتمه جمع بندی را به امضای صدر اعظم و توشیح شاه می رساندند.

محسنی نیا افزود: بودجه ولایات در غالب دستور العمل تنظیم می شده است. برای نمونه هزینه ولایت یزد سی هزار تومان بوده است و باقیمانده درآمدهای ولایت به خزانه کشور برگردانده می شده است.  در این تحقیق یکی از اقدامات خوب بحث ممالک محروسه است که تمام دریافت ها و پرداخت ها مورد توجه قرارگرفته است و 340 جدول از بودجه ممالک محروسه استخراج شده است که می تواند مورد بهره برداری اهالی تحقیق باشد.

وی در پایان با اشاره به واژه های بودجه ممالک محروسه این واژگان برای ما کاملا نا آشنا دانست و گفت: هر یک از اصطلاحات نیازمند واژه نامه ای مجزا است که در این اثر بدان توجه شده است. در واقع این اثر ده جلدی کار کوچکی است از یک اقدام بزرگ و در این بین دشواری های خط سیاق مانع اصلی توسعه این مطالعات است؛ که خوشبختانه جناب عبدلی آشتیانی با تسلط بر روی خط سیاق توانست در طول چهار سال این کار به بهترین شکل پیش ببرند و محققین را با گذشته نظام بودجه ریزی در کشور آشنا کنند.

لازم به ذکر است غرفه مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری تا تاریخ 30 اردیبهشت ماه در مصلی تهران بخش ناشران عمومی راهروی 26 میزبان علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.