به گزارش «نود اقتصادی»‌به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه ملی، امروز سه‌شنبه ۲۹ شهریور، نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با حضور مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، سید علیرضا میر محمد‌صادقی عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد.

صندوق توسعه ملی، خانه‌ی بخش خصوصی است

غضنفری با بیان اینکه صندوق هیچ حس جدایی از اتاق بازرگانی ندارد، گفت: صندوق، خانه‌ی بخش خصوصی است و ما قصد نداریم پروژه تعریف کنیم بلکه بخش خصوصی باید به ما پروژه ارایه کند و ما نیز آماده‌ی پشتیبانی از آن هستیم.

وی با بیان اینکه صندوق آماده ی همکاری در پروژه های مزیت دار و اقتصادی است، گفت: این بار صندوق صرفا وام دهنده نبوده و سهم کوچکی از سود مشارکت خود در پروژه را برداشته و در پروژه ی دیگری سرمایه گذاری می کند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه صندوق به هیچ وجه به دنبال بنگاهداری نیست، افزود: صندوق توسعه ملی به منظور پیشبرد اهداف خود نیازمند گروه مالی مستقلی است که در این راستا مکاتبات لازم به بانک مرکزی جهت تاسیس بانک مستقل انجام شده است.

مدیران سابق صندوق خلاف قانون صندوق عمل نکرده‌اند

وی ورود به بنگاهداری را خط قرمز صندوق عنوان و تأکید کرد: ایجاد بانک با هدف تأمین ابزارهای مالی لازم برای صندوق بوده و ورود صندوق به حوزه‌ی بنگاهداری مساوی با شکست آن است.

غضنفری نرخ بازده اقتصادی صندوق در 10 سال گذشته را صفر عنوان و اظهار داشت: این میزان در مورد صندوق‌های ثروت ملی در جهان به طور متوسط 6 درصد است و با توجه به عضویت صندوق توسعه ملی در مجمع صندوقهای ثروت ملی جهان، همین نرخ رشد اقتصادی برای صندوق توسعه ملی متصور است.

وی با بیان اینکه تا جائیکه اینجانب می‌دانم هیچ یک از مدیران سابق صندوق خلاف قانون صندوق عمل نکرده اند، گفت: طبق اساسنامه صندوق هر گونه برداشت دولت‌ها از صندوق ممنوع بوده و تمامی برداشت‌های دولت‌ها از صندوق نه از طریق مجوز مدیران صندوق، بلکه با مجوزهای خاص بوده است.

صندوق شریک طرحهای بخش خصوصی می شود

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه  صندوق مجاز به سرمایه گذاری داخلی و خارجی است، افزود: به زودی دوره‌ی جدید از فعالیت های صندوق آغاز می‌شود،  صندوق نیز شریک طرح‌های بخش خصوصی می شود.

 وی با تأکید بر تغییر نگاه صندوق توسعه ملی، گفت: صندوق می‌خواهد سودآور باشد و آماده همکاری و شراکت در پروژه‌های بخش خصوصی است و به همین منظور باید تمام منابع تسهیلاتی به  صندوق بازگردد.

غضنفری با بیان اینکه دنیای آینده متعلق به هوش مصنوعی و صنایع دانش بنیان است، گفت: صندوق توسعه ملی نیز علاقه مند به ورود در صنایع جدید است ولی تاکنون پیشنهاد زیادی از سوی فعالان اقتصادی نداشته است که در صورت ارایه پیشنهادات موثر صندوق نیز آماده ی ورود به طرحهای دانش بنیان، آی تی و هوش مصنوعی و . .است.

وی با ذکر اینکه بدون انظباط مالی لازم صندوق قادر به حرکت نیست، گت: مگر بنگاه اقتصادی در صورت اخذ وام از بانک خصوصی و یا خارجی می تواند به بهانه ی قیمت گذاری دولتی یا افزایش نرخ ارز و .. از پرداخت وام سر بار بزند.

پرداخت سه میلیاد دلار بدهی شرکت ملی نفت به صندوق

غضنفری با بیان اینکه صندوق توسعه ملی، ابتدا صندوق توسعه است سپس تولید، گفت: به طور قطع رسوب 15 ساله ی منابع صندوق در یک پروژه منجر به توسعه سریع نمی شود و زمانی صندوق نقشی در توسعه و رشد توسعه 8 درصدی کشور دارد که منابع صندوق به سرعت برگشت داده شده و طی یک بازه زمانی در چند طرح سرمایه گذاری شود.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه حدود 200 پروژه ارزی برای 400 بار امهال گرفتند، گفت: شرایط اقتصادی کشور این گونه اقتضا می کرد، ولی وقتی امهال از یک بار به 7 بار تبدیل می شود دیگر نام این امهال نیست و نام آن اهمال است. چرا که امهال حد دارد و باید وام را برگرداند چرا که یک نفر دیگر در انتظار دریافت وام است.

وی اظهار داشت: از مجموع 7/1 میلیارد دلارمطالبات معوق صندوق تاکنون 5/3 میلیارد دلار تعیین تکلیف شده و حدود 1/8 میلیارد دلار باقی مانده است.

صندوق توسعه ملی تنها صندوق ارزی کشور است

غضنفری با ذکر اینکه صندوق توسعه ملی تنها صندوق ارزی کشور بوده و دانستن این موضوع بسیار مهم است، گفت: صندوق توسعه ملی یک نهاد با اقتدار ملی، که در کنار بخش خصوصی است و مانند بانک مرکزی می‌باشد؛ ولی یک تعریف و مأموریت دیگری دارد. صندوق توسعه ملی صندوق ریالی نبوده و یک صندوق ارزی است و همانند بانک توسعه اسلامی یا بانک توسعه آسیایی که خارج از کشور است. و باید آنرا بصورت ارزی دید

وی تصریح کرد: به اعتقاد برخی افراد، دولت بخشنامه دارد که ریال داده و بانک مرکزی به صندوق ارز بدهد. شاید بانک مرکزی بتواند این کار را انجام دهد ولی صندوق نمی تواند؛ زیرا صندوق بانک مرکزی یا بانک عامل نیست. همینطور صندوق بورس و بیمه نیست که بگویند سیل و زلزله آمده و کشاورزان دچار آسیب شده اند لذا برای جبران آن از محل صندوق وام بدهید.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی بیان با تاکید بر اینکه ذخایر صندوق هیچ گاه نباید به صفر برسد، گفت: صندوق توسعه مانند هیچ یک از نهادهای پولی و مالی نیست و فقط مانند خودش است و باید این مساله باید جا بیفتد؛ چرا اسم صندوق را بانک نگذاشتند؟ صندوق محلی است که در آن پول تجمیع می شود تا افزایش یابد نه کاهش پیدا کند در واقع صندوق نهاد سرمایه گذاری است که باید منابع آن افزایش یابد.

صندوق تنها نهاد برای تحقق شعار جدای نفت از بودجه است

غضنفری با بیان اینکه تنها نهادی که می‌تواند شعار جدایی اقتصاد از نفت را عملیاتی کند؛ صندوق است، بیان داشت: سهامداران صندوق نسل فعلی و نسل آتی هستند و همگان باید کمک کنند تا این مفهوم مهم تاریخی جا بیفتد.

وی با تأکید بر ورود تمام درآمدهای نفت و انفال به صندوق  گفت: صندوق باید سرمایه گذاری کند زیرا درآمدهای نفت ثروت نیست بلکه درآمدهای نفت سرمایه است و هیچ کس نباید از سرمایه خود مصرف کند در حالی در هر سال سرمایه را در بودجه می گذاریم و آن را به صفر می رسانیم. این اشتباه است و باید اقتصاد را نجات دهیم، درآمدهای نفت باید وارد صندوق شود، صندوق به عنوان سرمایه و نه ثروت به آن نگاه کند و سرمایه گذاری کند و با کمک بخش خصوصی این کار را انجام دهد.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: صندوق، اتاق تسویه و یا کلینیک پاک سازی اقتصادی نیست، عده ای از دولت طلبکارند و پول صندوق را نمی دهند و این موضوع ارتباطی به صندوق ندارد.

وی بیان داشت: صندوق محلی برای سرریز نتایج سیاست های نادرست یا تحریم ها نبوده، و به هر میزان که وام پرداخت شده باید برگشت داده شود.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه بیش از سه میلیارد دلار مطالبات معوق صندوق مربوط به شرکت ملی نفت بوده است، گفت: خوشبختانه با توافقات صورت گرفته، مقرر شد بخشی از مطالبات شرکت ملی نفت به صورت سهام و بخشی به صورت نقد بازگردد.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با همکاری اعضای اتاق تهران، مسیر دریافت 1/8 میلیارد مطالبات باقی مانده نیز هموار شود.

صندوق توسعه ملی تقابلی با بخش خصوصی ندارد

در ادامه، مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران با اشاره به نامه ی اتاق به صندوق و بروز برخی شبهات در بین رسانه‌ها، گفت: نامه اتاق بازرگانی به صندوق توسعه ملی با هدف حمایت از قشر خاصی نبوده است و بررسی عملکرد صندوق توسعه ملی در چند سال اخیر نشان می‌دهد؛ صندوق مشکلی با بخش خصوصی ندارد و مطالبات بخش دولتی چندین برابر بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: از مجموع 145 میلیارد دلار دارایی اولیه صندوق، در 10 سال گذشته نزدیک به 80 میلیارد دلار توسط دولت برداشت شده و حدود 34 میلیارد دلار به بخش خصوصی و بخش عمومی غیر دولتی پرداخت شده است که از این میزان نیز فقط 1/8 میلیارد دلار باقی مانده است.

خوانساری با بیان اینکه صندوق توسعه ملی تقابلی با بخش خصوصی ندارد، گفت: تفکر بخش خصوصی با صندوق کاملا" یکسان بوده و صندوق را متعلق به نسل‌های آینده می‌داند و برداشت رسانه‌ها مبنی بر تقابل صندوق و بخش خصوصی نادرست بوده است.

 همچنین در ادامه اعضای اتاق تهران ضمن طرح سوالاتی،  پیشنهاداتی از قبیل، ایجاد کمیته مشترک اتاق و دانشگاهها برای حمایت از صندوق، ورود صندوق به منابع طبیعی اعم از حفظ جنگل‌ها و دریاچه‌های کشور، بیمه‌ی تسهیلات صندوق برای کاهش پوشش ریسک منابع صندوق و حمایت از طرح‌های دانش بنیان ارایه کردند.