اخبار شرکت‌ها - یکی از مهم ترین سوالاتی که در هنگام ثبت شرکت برای مردم پیش می آید چگونگی مراحل این کار است. در این مقاله تلاش می کنیم تا شما را با نحوه انجام مراحل ، مزایا و معایب ، و به طور کلی تمامی مراحل ثبت شرکت آشنا کنیم.

ثبت شرکت

پیش از هر چیز به تعریف شرکت و این که چرا باید شرکت خود را ثبت کنید می پردازیم. واژه شرکت از خانواده شریک و شراکت است و به معنی جمع شدن دو یا چند نفر به منظور انجام فعالیتی اقتصادی است. بر اساس قوانین وضع شده این فعالیت اقتصادی به یک شخصیت قانونی نیاز دارد. این بدان معنا است که هر شرکتی می خواهد به طور قانونی به فعالیت خود ادامه دهد باید شرکت خود را به طور قانونی ثبت نماید.

مزایا و معایب ثبت شرکت

یکی از مهم ترین مزایای ثبت شرکت این است که مشخصات ، سمت ها ، و میزان سهام  هر یک از اعضای شرکت به طور قانونی مشخص می شود. مزیت دیگر ثبت شرکت به رسمیت شناخته شدن شرکت توسط شرکت ها و نهادهای دیگر است. هنگامی که شرکتی ثبت قانونی می شود ، می تواند از وام های بانکی ، برقراری ارتباط و انجام معملات با شرکت های داخلی و خارجی بهره مند گردد.

تنها نکته ای که گاهی برای معایب ثبت شرکت ذکر می شود ، موضوع مالیات شرکت است که در واقع عیب شمرده نمی شود بلکه در چهارچوب قانون بهتر می توان آن را مدیریت کرد.

مدارک لازم تاسیس شرکت

مدارک مورد نیاز ثبت ، برای شرکت های مختلف اندکی متفاوت است. اما یک سری مدارک هستند که به طور کلی برای ثبت هر شرکتی مورد نیاز است :

  • تقاضا نامه
  • شرکت نامه
  • کارت ملی و شناسنامه کلیه شرکای شرکت
  • ثبت نام کد ثنا برای همه اعضای هیئت مدیره
  • اساس نامه تکمیل شده
  • تعیین حق امضای شرکت
  • دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی و موسسین شرکت و صورت جلسه هیئت مدیره
  • وکالت نامه وکیل (در صورت انجام کارهای شرکت توسط وکیل)
  • ارائه مجوز (در صورت نیاز)
  • تاییدیه آدرس و کدپستی محل شرکت
  • مشخص کردن سمت و سهام هریک از اعضای شرکت
  • ارائه 5 اسم 3 سیلابی برای شرکت
  • فیش بانکی معادل 35 درصد سرمایه اولیه شرکت (در صورتی که شرکت سهامی خاص باشد)

ثبت انواع شرکت ها در ایران

به طور کلی شرکت ها در ایران به دو گروه تقسیم بندی می شوند :
شرکت های تجاری و شرکت های مدنی. شرکت های تجاری 7 نوع هستند شامل : شرکت سهامی خاص و عام ، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تضامنی ، شرکت تعاونی ، شرکت نسبی ، شرکت مختلط سهامی ، و شرکت مختلط غیر سهامی.

 
شرکت های مدنی شرکت هایی هستند که از اجتماع مالکین حقیقی و حقوقی به منظور در هم آمیختن سهم الشرکه نقدی و غیر نقدی افراد به وجود می آید. حال انواع شرکت های تجاری را به تفضیل معرفی می کنیم :

شرکت سهامی خاص و عام :

شرکت سهامی خاص شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم می شود و هر یک از شرکا ، که در این نوع شرکت باید حداقل 3 سهام دار و دو بازرس باشند ، به اندازه سهامی که در شرکت دارند در قبال شرکت مسئول هستند.
برای ثبت قانونی این شرکت ، حداقل سرمایه آن باید 100 هزار تومان باشد (که 35 درصد آن به حساب بانک واریز می شود) و سمت های مدیر عامل ، رئیس هیئت مدیره ، و نایب رئیس در شرکت سهامی خاص باید وجود داشته باشد.
برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت شرکت سهامی خاص مراجعه نمایید.

در شرکت سهامی عام هم سرمایه شرکت به سهام تقسیم می شود اما بیست درصد سرمایه اولیه (که باید حداقل 500 هزار تومان باشد ) به حساب بانک واریز می شود و بقیه آن را می توان از طریق فروش سهام به مردم تامین کرد که در بازار بورس انجام می گیرد.

شرکت با مسئولیت محدود :

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود داشتن حداقل دو شریک لازم است. سرمایه در این نوع شرکت تجاری به سهم تقسیم نمی شود ، میزان سرمایه و سهم شرکا در شرکت نامه مشخص می شود و هر یک از شرکا به اندازه سرمایه خود در قبال شرکت مسئول هستند. حداقل سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود 100 هزار تومان است که در اختیار مدیر عامل قرار می گیرد. چنانچه تعاد شرکا بیش از 12 نفر باشد ، مجمع عمومی از طرف هیئت نظارت تشکیل می شود.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرکت تضامنی :

در شرکت تضامنی تعداد شرکا باید حداقل دو نفر با مسئولیت تضامنی باشد. چنانچه شرکت برای پرداخت بدهی ها و قروض خود دچار مشکل شود ، هر یک از شرکا به تنهایی مسئول پرداخت تعهدات و قروض خواهد بود.

شرکت تعاونی :

این نوع شرکت تجاری در نام خود باید از واژه تعاونی استفاده کند و تعداد شرکا حداقل 7 نفر شامل 5 عضو و دو بازرس باشند. در شرکت های تعاونی پیش از تاسیس باید از اداره تعاون مجوز اخذ شود.

شرکت نسبی :

برای تشکیل شرکت نسبی حداقل دو شریک لازم است که هر کدام به میزان سرمایه ای که در شرکت دارند می توانند در تصمیم گیریهای شرکت نقش داشته یا نسبت به بدهی ها مسئول باشند. در این شرکت ها شرکا مانند ضامن هستند و به همراه مدیر ارکان اصلی شرکت را تشکیل می دهند.

شرکت مختلط غیر سهامی :

شرکت مختلط سهامی میان یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود تشکیل می شود. این نوع شرکت تجاری بدون انتشار سهام تشکیل می گردد.

شرکت مختلط سهامی :

شرکتی است که بین عده ای شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می شود.

شرکت دانش بنیان :

نوع دیگری از شرکت های تجاری که اخیرا محبوبیت پیدا کرده شرکت دانش بنیان است. هدف این شرکت ها جذب و تبدیل ایده ها به محصول و حمایت از پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی به منظور سودآوری و تولید فناوری برتر است. این شرکت ها می توانند در ابتدا هر گونه شرکتی باشند و سپس به تدریج به دانش بنیان مبدل شوند. در این نوع شرکت ها حداقل دو نفر از اعضای هیئت مدیره باید دارای مدرک کارشناسی ارشد ، یا اختراعی ثبت شده بوده و یا عضو هیئت علمی دانشگاه باشند.
برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت شرکت دانش بنیان مراجعه نمایید.

ثبت ونک

مراحل ثبت شرکت

ثبت شرکت شامل مراحلی است که در زیر به آنها می پردازیم :

  • ابتدا باید مدارکی که پیشتر گفته شد از قبیل مدارک هویتی سهام داران ، شرکا ، و کلیه افراد صاحب سمت را آماده کرده و آن را به موسسه ثبتی تحویل دهید تا شروع به تاسیس شخصیت حقوقی متقاضی کنند.
  • مرحله بعد تنظیم اوراق ثبتی ثبت شرکت است که با توجه به نوع شخصیت حقوقی مورد درخواست متقاضی توسط کارشناسان تنظیم می گردد.
  • پس از تنظیم اوراق ثبتی ، این اوراق از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود.
  • در صورتی که اداره ثبت اوراق ارسالی را تایید کند ، متقاضی باید به اداره مراجعه کرده و اوراق و آگهی ثبتی را تحویل بگیرد.

چنانچه در زمینه ثبت شرکت  و مراحل آن به اطلاعات بیشتر نیاز دارید می توانید با موسسه ثبت ونک تماس بگیرید. کارشناسان و مشاورین مجرب ما شما را انجام کلیه امور ثبتی از قبیل ثبت شرکت ، و ثبت برند راهنمایی خواهند کرد.
در صورت عدم امکان مراجعه حضوری می توانید با شماره تلفن زیر تماس گرفته و از مشاوره رایگان بهره مند گردید.
تلفن تماس : 02187790

WWW.VANAK.ORG
WWW.VANAK.IR

 

برچسب ها : ثبت شرکت,ثبت ونک,ثبت شرکت سهامی خاص,دانش بنیان