اخبار شرکتها-تولید ناخالص داخلی ایران ۴۵۵ میلیارد دلار است و شرق آفریقا تولید ناخالصی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است. افزایش صادرات ایران به شرق آفریقا سبب خواهد شد تا تولید ناخالص داخلی ایران نیز افزایش پیدا کند. این موضوع تجارت را به یک ضرورت تبدیل می‌کند. ما باید تجارت را به شکل مکمل ساماندهی کنیم و ظرفیت های اقتصادی در این زمینه وجود دارد. ایران واردات چای دارد و چای کشور ما نیز جزو بهترین ها در دنیا است. ضمن اینکه امکان صادرات قهوه و موز را نیز داریم. ایران نیز امکان صادرات محصولات پتروشیمی، دارویی و فرش را به منطقه شرق آسیا دارد.

وی با بیان اینکه کنیا یک هاب اقتصادی است و می‌تواند مقصدی برای کشورها ایرانی باشد، گفت: در سفری که هیئتی متشکل از ۴۰ شرکت ایرانی به کنیا داشتند، مرکزی ایجاد شد که وظیفه ارتباط بین استارتاپ های ایرانی و کنیایی را بر عهده دارد. زمان خوبی است که شرکت های فرش ایرانی نیز از ظرفیت این شرکت مشترک استفاده کنند. در ماه فوریه یک نمایشگاه میزبان کالاهای ایرانی بود که می‌تواند به توسعه تجارت دو کشور کمک کند. در ژانویه سال جاری گروه پارلمانی از کنیا وارد ایران شد و این موضوع نشان دهنده تمایل کنیا برای توسعه روابط تجاری است.

افزایش تمایل ژاپنی‌ها به استفاده از فرش ایرانی پس پاندمی کرونا

آیکاوا کازوتوشی سفیر ژاپن در ایران با بیان اینکه از سال ۲۰۲۰ این فرصت را داشتم تا با فرهنگ و سنت ایرانی آشنا شوم، گفت: ژاپن و ایران دوستی سنتی طولانی دارند که به قرن هفتم میلادی بازمی‌گردد. وزیر اسبق امور خارجه سال گذشته سفری به ژاپن داشتند که نشان دهنده روابط دو کشور است. نخست وزیر جدید ژاپن نیز دوست ایران است و به عنوان رییس کمیته ایران و ژاپن کار کرده است. پس کنترل پاندمی سعی کردیم تا تعامل جدی تری داشته باشیم. ایران به دلیل اینکه محل پیدایش فرش‌های دستبافت است، همچنین گبه در ژاپن بسیار معروف شده است. فرش های ایرانی به سادگی جای خود را در سبک زندگی باز کرده است.

وی افزود: این موضوع نشان دهنده تشابه فرهنگی دو کشور است. سبک زندگی پس از کوید تغییر کرده است و در چنین شرایطی فرش ایرانی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و استفاده از آن نیز افزایش یافته است. اخیرا برخی آمارها نشان می‌دهد که واردات فرش از ایران به ۱۰ میلیون دلار رسیده که سه درصد واردات از ایران را تشکیل می‌دهد. فرش دستباف ۸۰ درصد این آمار را شامل می‌شود. امیدوار هستیم تا بازار فرش ماشینی نیز توسعه پیدا کند.