دیروز عصر بختیار علم بیگی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده و آرایشی‌ در گفتگو با یکی از رسانه‌ها مدعی افزایش قیمت مواد شوینده شد. او اعلام کرد قیمت پودر شوینده و دستی ۲۵ درصد و صابون و خمیر دندان ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

خبرنگار «نود اقتصادی» ابتدا این موضوع را از داود موسوی معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان جویا شد. موسوی ضمن ابراز بی‌خبری از مصوبه گرانی اعلام کرد تا این لحظه از این مصوبه خبری ندارد.

پیگیری خبرنگار «نود اقتصادی» از مدیران وزارت صمت هم حاکی از درست نبودن این خبر دارد. یک منبع آگاه در وزارت صمت در این زمینه به خبرنگار «نود اقتصادی» گفت: مصوبه افزایش قیمت مواد شوینده باید توسط ستاد تنظیم بازار صادر شود که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

بنابراین به نظر می‌رسد خبری که دیروز از سوی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده در رسانه ها منتشر شده رسمیت ندارد. پیش از این حمید مقیمی عضو انجمن واردکنندگان فراورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» اعلام کرده بود که اگر قیمت مواد شوینده افزایش پیدا کند دلیل آن لغو ناگهانی تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات کالا و تغییر محاسبه سود، عوارض و حقوق گمرکی از مبنای ارز ۴۲٠٠ تومانی به ارز نیمایی ۲۳٠٠٠ تومان خواهد بود.

مقیمی تاکید کرده بود که این موضوع باعث افزایش قیمت مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید خواهد شد.

البته به نظر می‌رسد انجمن صنایع شوینده به دنبال جوسازی برای گرانی است و رئیس این انجمن مدام با مصاحبه با رسانه‌ها و انتشار اخبار کذب در این زمینه قصد دارد زمینه را برای فشار به دولت جهت افزایش رسمی قیمت‌ها فراهم کند.

دولت هنوز زیر بار گرانی قیمت مواد شوینده نرفته ولی به نظر می‌رسد مشکلات ناشی تغییر تعرفه گمرکی هم با رایزنی دولت با تولیدکنندگان مواد شوینده قابل برطرف شدن است.