به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مسعود منصور معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در مراسم روز درختکاری که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: پویش ملی "ایران سرسبز ایران قوی" تا سال ۱۴۱۴ ادامه خواهد داشت و در این ۱۴ سال با مشارکت ۷۰ دستگاه اجرایی، ۵۰۰ اصله نهال غرس می‌شود.

منصور با بیان این که فرسایش خاک در ایران بالا است، تصریح کرد: سالانه ۱۶ تن خاک در هکتار از دست می‌رود که با اجرای طرح های آبخیزداری می توان این رقم را به ۹ تن در هکتار کاهش داد، مضافا این که جایی که آبخیزداری انجام می شود یک تا سه برابر دبی قنوات افزایش پیدا می کند و در کنار آن تولید کشاورزی و سکونت روستایی شکل می‌گیرد و از حاشیه نشینی جلوگیری می شود.

وی افزود: جنگل زاگرس ۴۰ درصد از چرخه آب کشور را تشکیل می‌دهد و ۱۵۰۰ متر مکعب آب سبز در جنگل‌های هیرکانی تولید می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ۷ میلیون هکتار از عرصه های بیابانی ما کانون فوق بحرانی هستند و خسارت بالایی از ریزگردها به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان این که ما سه رویکرد در سازمان جنگل‌ها داریم، ادامه داد: اولین رویکرد فرهنگ‌سازی منابع طبیعی است که برای جاری سازی آن، کارهای آموزشی انجام شده، ۱۷۵ هزار همیار طبیعت در سامانه همیار طبیعت ثبت نام و بیش از ۱۴۰ میدان، خیابان و بوستان به نام جنگلبانان و مدافعان منابع طبیعی نام‌گذاری شده است.

منصور افزود: رویکرد دوم این است که مشارکت مردم را در مرتع داری و جنگل داری افزایش دهیم که به این منظور ۶۸۰ تشکل مردمی را پروانه فعالیت داده‌ایم و با آنها کار می‌کنیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۹۶۰ هزار خانوار با ۷۰ میلیون واحد دامی بر عرصه های مرتعی فعالیت می‌کنند و ۶۰ هزار هکتار زراعت چوب با کمک مردم در کشور انجام شده است، همچنین ۲۰۰ هزار هکتار گیاهان دارویی در قالب طرح‌های منابع طبیعی کشت شده است.

وی افزود: هم افزایی و هم گرایی تمام قوا در راستای رسالت چهارگانه، رویکرد سوم ما در سازمان جنگل ها است.

منصور عنوان کرد: ۱۰۰ هزار هکتار آبخیزداری با مشارکت دستگاه ها و صاحبان صنعت و معدن انجام شده است و امیدواریم فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.

در پایان این مراسم، یک عدد نهال در محوطه سازمان منابع طبیعی توسط مسئولان غرس شد.