حجت الله ورمزیاری، عضو هیئت علمی گروه مدیریت و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران در واکنش به اجرای طرح کشاورزی قراردادی برای محصولاتی مثل گندم، چغندرقند و پنبه که توسط وزارت کشاورزی بعنوان راهکار جلوگیری از خسارت به کشاورزان معرفی شده به خبرنگار «نود اقتصادی» گفت: در اظهارات مسئولان وزارت جهاد کشاورزی استفاده از نسخه‌های تکامل‌یافته کشاورزی قراردادی به چشم نمی‌خورد.

وی بیان کرد: کشاورز در این طرح قدرت چانه‌زنی ندارد و در طرح کشاورزی قراردادی که وزارت جهاد می‌خواهد اجرا کند سر کشاورز کلاه می‌رود. مثل اتفاقی که سال ۹۸ افتاد و کارخانجات پیاز روی دست مانده کشاورزان را نصف قیمت خریدند و سود کردند.

ورمزیاری افزود: کشاورزان کشور ما تشکل‌های خوب و توانمندی ندارند تا از حقوق آن‌ها دفاع کنند و محصولات آن‌ها به کمترین قیمت از دستشان خارج می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران گفت: وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهد به منظور نظارت بر کشاورزی قراردادی، هر قرارداد بین کشاورز و کارخانجات را توسط یک کارشناس وزارت خانه تأیید کند، درحالی که قطعا این موضوع منجر به ارتشا و تعارض منافع مضاعف خواهد شد.

وی اظهار داشت: الزامات عدالت‌محور بودن در طرح کشاوزی قراردادی رعایت نشده، همچنین خیال نکنیم کارخانجات حاضر می‌شوند با ۱۰۰ ها کشاورز به صورت تکی قرارداد ببندند و قطعا اینجا دوباره پای دلال‌ها به قرارداد باز می‌شود.