اخبار شرکتها- سیدعلی حسینی، استاد دانشگاه در پایان همایش بازارها در آیینه دولت سیزدهم به نتیجه‌گیری سخنان کارشناسان بازارهای مالی پرداخت. به گفته وی در این همایش بازارهای فیزیکی و مالی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و به‌نظر می‌رسد یکی از پاشنه آشیل‌های دولت سیزدهم توجه مدبرانه و منطقی به بازارها و استفاده حداکثری از ظرفیت و پتانسیل آن‌ها برای تحقق اهداف و شعارهای دولت سیزدهم است. 

حسینی با بیان اینکه موضوعات مطرح شده در این همایش به دو بخش موضوعات مربوط به اقتصاد کلان و بخش خاصی از اقتصاد کشور طبقه‌بندی می‌شود، گفت: در حوزه اقتصاد کلان یکی از چالش‌های دولت سیزدهم حجم نقدینگی بالا است و تیم اقتصادی دولت باید به‌تدریج با به کارگیری سیاست‌های مناسب و ایجاد همگرایی بین فعالان اقتصادی و تصمیم‌گیرندگان برای نقدینگی بالا چاره‌ای بیندیشد و سعی کند از پمپاژ پول داغ و پرقدرت در اقتصاد کشور جلوگیری کند. 

وی ادامه داد: از موضوعات مهم دیگر بهره‌وری پایین در کشور است که بسیار بر سلامت اقتصادی آن تأثیرگذار است زیرا یکی از مؤلفه‌های نشان دهنده سلامت اقتصاد یک کشور بهره‌وری بالا است بنابراین ضرورت دارد سیاست‌گذاران کشور برای ارتقا و افزایش بهره‌وری چاره‌اندیشی کنند و با برنامه‌ای بلندمدت سعی کنند آن را تبدیل به نقطه قوت کنند. 

این استاد دانشگاه افزود: تورم و کنترل آن از مباحث مهم دیگری بود که مطرح شد. تورم بیماری مزمن برای اقتصاد ایران است و در چند دهه اخیر دولت‌های مختلفی آنطور که باید در مهار تورم موفق نبودند، دولت جدید ناچار است برای کنترل تورم برنامه‌ای تدوین کند زیرا تورم در حدی است که اقشار ضعیف جامعه را تحت فشار قرار داده است. 

وی با بیان اینکه قیمت‌های افسار گسیخته مسکن موضوع روز کشور است، گفت: این موضوع دغدغه دولت و مجلس است، دولت برای مهار قیمت مسکن و تأمین آن برای خانوارهای جامعه شعارهایی را مطرح کرده و امید است با مساعدت مجلس اقدامات خوبی در حوزه کنترل قیمت تورم و مسکن انجام دهد، همچنین در این وبینارعوامل مؤثر بر عرضه و تقاضا مسکن بررسی شد. 

به گفته این استاد دانشگاه یکی از مباحث مطرح شده در حوزه بازار مسکن که برای فعالان بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است، بخش مالی بازار مسکن است که هنوز توسعه کافی را پیدا نکرده و قطعا اگر بخش مالی بازار مسکن را بتوان در بازار سرمایه از طریق صندوق‌ها و انتشار اوراق و ابزارهایی که می‌تواند به خانه‌دار شدن مردم کمک کند به ویژه تأمین مالی ساخت مسکن، توسعه داد می‌تواند به دولت در جهت تحقق اهداف و شعارهایش کمک کند بنابراین ضرورت دارد دستگاه‌های تخصصی از بازار سرمایه استفاده کنند. 

حسینی ادامه داد: موضوع مورد بحث دیگر بازار اوراق بدهی در بازار سرمایه کشور بود که به عقیده بسیاری از اقتصاددانان یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری ازافزایش تورم و ورود پول داغ به اقتصاد است، دولت‌ها سعی می‌کنند نیازهای پولی خود را به انواع مختلف برطرف کنند که بدترین نوع آن چاپ و پمپاژ پول پرقدرت است و یکی از راه‌های مناسبی که می‌شود به‌عنوان جایگزین از آن استفاد کرد، استفاده از اوراق بدهی برای تأمین مالی به‌طورعام است. بازار سرمایه یکی از بهترین بسترها برای این نوع تأمین مالی است به دلیل تنوع ابزارهای مختلف و ظرفیت‌سازی و فرهنگ‌سازی انجام شده در این حوزه و همچنین تمامی فعالان با بازار اوراق بدهی در بازار سرمایه آشنایی کاملی دارند. 

این استاد دانشگاه با اشاره به بررسی چشم‌انداز کامودیتی‌ها و بازارهای کالایی گفت: از مهمترین مسائل مطرح شده در این بخش تأثیر چین و بازار آن بر تقاصا و عرضه کامودیتی‌ها در دنیا است و به‌نظر می‌رسد رشد بازار خودرو و افزایش تقاضا برای فلزات در چین نوید بخش رشد بیشتر در این حوزه باشد و شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند متأثر از این مسئله هستند. 

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم در این حوزه مسئله انرژی‌های پاک است که در اغلب کشورها به‌خصوص اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی تأکید بسیار زیادی بر استفاده از انرژی‌های پاک وجود دارد و کشورهایی که صنایعشان مبتنی بر انرژی‌های فسیلی است را تحت تأثیر قرار خواهد داد که کشور چین یکی از آن‌هاست، همچین در کشور ما میزان استفاده از حامل‌های انرژی فسیلی بسیار زیاد است و حتما به الزامات بین‌المللی برای محدود کردن مصرف این قبیل انرژی‌ها و همچنین استفاده بیشتر از انرژی‌های پاک نیاز است، به‌ویژه کشور ما باتوجه به ظرفیت بسیار خوبی که دارد می‌تواند در تولید انرژی‌های پاک مانند برق از منابع طبیعی مانند انرژی خورشیدی استفاده به‌سزایی کند بنابراین لازم است دولت برنامه‌های در این خصوص تدوین کند. 

حسینی با اشاره به بررسی چشم‌انداز بازار سرمایه در این همایش گفت: به‌نظر می‌رسد با افق دید بلندمدت به بازار سرمایه کشور متوجه خواهیم شد این بازار ظرفیت و پتانسیل رشد متعادل و باثبات را دارد و در آینده نیز چنین وضعیتی مورد انتظار است و باید بازیگران بازار بر نوسانات هیجانی آن در زمان افزایش و کاهش توجه کنند و در مدل‌های تصمیم‌گیری و ارزیابی بازار سرمایه لحاظ نکنند و بر روند رشد منطقی بلندمدت بازار سرمایه متمرکز باشند. 

این استاد دانشگاه افزود: باتوجه به ضریب نفوذ بسیار بالای بازار سرمایه و مزایایی که این بازار برای اقتصاد کشور دارد و همچنین باتوجه به اینکه رقیب بسیار سرسخت و خوبی برای بازارهای فیزیکی، کالایی و دارایی‌های بادوام است، می‌تواند کمک‌های بسیار خوبی را برای سوق دادن پس‌اندازهای مردم به سمت رشد و توسعه اقتصادی و صنعت داشته باشد بنابراین دولت سیزدهم باید در استفاده و ساماندهی این بازار و اثرگذاری بر آن در راستای منافع سهامداران و منافع شرکت‌ها و همچنین تسهیل تأمین مالی و ارتقا شفافیت آن‌ها برنامه‌های دقیق و جامعی را تدوین کند و متعهدانه و مسئولانه آن‌ها را عملیاتی کند.