به گزارش «نود اقتصادی»، متولیان بازار سرمایه هفته گذشته نخستین عرضه با روش جدید را برگزار کردند و حآفرین بدون حضور سهامداران خرد و تنها با مشارکت صندوق های سرمایه گذاری برگزار شد. این عرضه با واکنش منفی سهامداران حقیقی و خرد بازار روبرو شد و البته واکنش آنها فقط از جنس تماس های انتقادی با رسانه های تخصصی بازار سرمایه و انتشار کامنت های اعتراضی متعدد خطاب به مسئولان بورس در شبکه های اجتماعی درباره این تصمیم بود.

برگزاری دومین عرضه توسط فرابورس در هفته جاری به روش جدید و بدون سهامداران خرد نشان می دهد متولیان بازار سرمایه بر اجرای روش مورد نظر خود که از دیدگاه اکثریت قاطع سهامداران خُرد به زیان آنها و در جهت منافع معدودی از ذی‌نفوذان بازار است، اصرار دارند.

در اطلاعیه ای که فرابورس به مناسب این عرضه اولیه منتشر کرده آمده است؛ شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (سهامی عام) با نماد «شکام»  روز سه‌شنبه بیستم شهریورماه 1400 در بازار سهام عرضه می‌شود.
 

عرضه اولیه شکام ؛ عرضه ای پر سود که نصیب صندوق ها می شود!

طبق این اطلاعیه ۹۰ میلیون از سهام شکام در فرابورس عرضه می‌ شود و  دامنه قیمت ثبت سفارش این سهام نیز از مبلغ ۱۶,۶۱۰ ریال تا ۲۰,۳۰۰ ریال خواهد بود. نکته مهم دیگر این که قیمت مبنای این سهم ۱۸۴۵۵ ریال و ارزش آن ۲۸۴۷۲ ریال ارزیابی شده است. تفاوت ارزش ارزیابی شده و سقف قیمت این سهام قابل توجه است و نشان از یک عرضه سودآور دارد که البته با تصمیم مسئولان بورس نصیب صندوق ها خواهد شد!

شایان ذکر است طبق دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق‌بهادار در فرابورس ایران به اطلاع می‌رساند سهام شرکت مذکور به سرمایه‌گذاران واجد شرایط – صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار- عرضه می‌شود.

نکته پایانی این که در این عرضه اولیه هر صندوق بورسی می‌تواند حداکثر ۱۸ میلیون سهم خریداری کند.