اخبار شرکتها-وقتی شرکت کره‌ای هیوندای‌ موتور پیش از سال ۲۰۰۸ می‌خواست به بازار خودروهای لوکس گام بگذارد، این بازار در انحصار خودروسازان نامدار غربی بود و تصور ورود یک شرکت کره‌ای به این بازارِ به‌شدت رقابتی تقریباً امری محال به‌ نظر می‌رسید. بااین‌حال هیوندای با ارائه دو مدل کوپه و سدان خودرویی با برند جنسیس در مسیری وارد شد که آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها دیرزمانی بود که در آن گام گذاشته بودند. آنها در حال سبقت از یکدیگر مدام از محصولات جدیدی رونمایی می‌کردند. هیوندای اولین گام را مستحکم برداشت و دیری نپایید که جنسیس در بازارهای بین‌المللی، به لطف کیفیت قابل‌قبول و قیمت مناسبش سری بین سرها درآورد.

مدل‌های راه‌یافته به ایران

هیوندای جنسیس در دو مدل سدان و کوپه از سوی شرکت کره‌ای هیوندای‌ موتور طراحی، تولید و عرضه شده است. نوع کوپه این خودرو در حقیقت اولین خودروی دیفرانسیل عقب شرکت هیوندای است که در قالب یک خودروی اسپرت، شیک و جوان‌پسند در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی شد. عرضه مدل نهایی این خودرو در نمایشگاه نیویورک در سال ۲۰۰۸ صورت گرفت. تولید نسل اول این خودرو تا سال ۲۰۱۲ تداوم داشت و در سال ۲۰۱۳ با یک فیس‌لیفت همراه شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۶ ادامه یافت.

شرکت آسان‌‌موتور به‌عنوان نماینده هیوندای در ایران، جنسیس کوپه را در سال ۲۰۱۰ به بازار ایران عرضه کرد. همچنین تعدادی از نسل دوم و مدل ارتقایافته این کوپه اسپرت در سال ۲۰۱۳ به‌صورت محدود وارد بازار خودروی ایران شد که هنوز هم در بازار خودروهای دست‌دوم خرید و فروش می‌شود. برای مطالعه دقیق و کامل اطلاعات و تجربه رانندگی نمونه‌های موجود در کشور به جنسیس کوپه دیوار مراجعه کنید.

مشخصات فنی

هیوندای جنسیس کوپه دارای ویژگی‌های فنی و موتور متفاوتی در نسخه‌های مختلفش است. در این میان، نمونه واردشده به کشور ما از پیشرانه‌ای ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ با ظرفیت ۳۸۰۰ سی‌سی سود می‌برد. این پیشرانه امکان تولید قدرتی برابر با ۳۰۶ اسب‌ بخار و گشتاوری معادل با ۳۵۸ نیوتن‌متر را دارد. جعبه‌دنده آن ۶ سرعته خودکار و انتقال نیروی آن به‌صورت دیفرانسیل عقب است. این محصول هیوندای طی کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با وزن ۱۶۱۰ کیلوگرم، حداکثر سرعت بالغ‌بر ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دارد.

ویژگی‌های منحصر به فرد

طراحی سازه شاسی هیوندای جنسیس کوپه طوری صورت گرفته است که امکان تحمل بیشترین نیروهای واردشده به پنل‌ها و قطعات مهم را دارد و هنگام وقوع تصادف بیشترین میزان نیرو و تنش واردشده را می‌تواند تحمل کند. کیفیت متریال به‌کاررفته در شاسی این خودرو نیز همراه با کلاف‌بندی‌های مناسب در امتداد شاسی و در قسمت عقب و جلوی خودرو، میزان آسیب‌های ناشی از تصادف را به حداقل می‌رساند.

جنسیس کوپه به‌تبعیت از کلاسی که در آن جای گرفته است، تا حد امکان به زمین نزدیک شده است. این ارتفاع کم به‌دلیل تعلیق مناسب خودرو دردساز نبوده و پایداری خودرو و فرمان‌پذیری آن را تحت‌تأثیر قرار نداده است. صدایی که از موتور جنسیس کوپه به گوش می‌رسد، همان صدایی است که از یک کوپه اسپرت دیفرانسیل عقب انتظار داریم: جذاب، خشن و گوش‌نواز برای جوانان. این موتور خوش‌نوا با سیستم VIS که سیستمی خاص از زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است، به بازده بهینه و مطلوبی دست یافته است و بهترینی که می‌تواند را به‌ اجرا می‌گذارد.

صندلی‌های خودرو راحت و مناسب است و دربرگیرندگی آنها حس کامل سواری با یک خودروی لوکس را منتقل می‌کند. هرچند فضای داخلی آن فقط برای دو سرنشین کافی است، درعمل ردیف عقب کارایی‌ای در این خودرو ندارد. از معایب خودرو می‌توان به مصرف سوخت زیاد آن، نبود نمایشگر لمسی رنگی در نمونه‌های اولیه واردشده به کشور و سیستم صوتی به‌نسبت ضعیفش اشاره کرد. البته پس از بررسی انواع خودرو موجود در بازار کشور، درمیابیم که این ضعف‌ها البته در مقایسه با بسیاری خودروهای هم‌رده و هم‌قیمت جنسیس چندان جدی نیستند، اما در مقابل کوپه‌های لوکس اروپایی به‌ چشم می‌آیند. جنسیس کوپه همچنان بازار خوبی در کشور دارد و خرید و فروش نمونه‌های کارکرده آن از معاملات پرتعداد بازار است.