به گزارش «نود اقتصادی»، تاکنون سه عرضه اولیه در سال جاری انجام شده است. عرضه اولیه های امسال با فگستر آغاز شد و سپس در دومین عرضه اولیه، سهام فتوسا به متقاضیان فروخته شد. در سومین عرضه اولیه هم غکورش بالاخره سهام خود را عرضه کرد.

فگستر و مشارکت ۲.۵ میلیون نفری

عرضه‌های اولیه‌های بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰، در روز ۲۲ اردیبهشت با عرضه اولیه سهام شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان در بازار دوم فرابورس ‏کلید خورد که در جریان آن هر سهم این شرکت در نماد معاملاتی «فگستر» ۶۱۷۹ ریال قیمت خورد. ‏

در این عرضه اولیه، تعداد ۲ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۳۰۲ کد معاملاتی مشارکت کردند که به هر یک از ۲ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۹۲۵ ‏کد، حداکثر ۲۹ سهم فگستر اختصاص یافت

دومین عرضه اولیه به نام فتوسا ثبت شد

در ۲۹ اردیبهشت ماه فتوسا نام خود را به عنوان دومین عرضه اولیه سال ۱۴۰۰ به ثبت رساند. در این عرضه اولیه که دامنه قیمتی از ۷۱۲۹ تا ۷۸۴۲ ریال تعیین شده بود، تعداد ۲ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۴۰۹ کد معاملاتی مشارکت کردند که به هر یک از ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۱۶۳‏ کد، حداکثر ۲۸ سهم فتوسا در سقف قیمت اختصاص یافت.

غکورش سرانجام عرضه شد

غکورش که در سال گذشته چند بار تا آستانه عرضه اولیه پیش رفت و عرضه اولیه آن انجام نشد سرانجام در ۶ خرداد ۱۴۰۰ سهام آن وارد بازار سرمایه شد. بیش از ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار کد معاملاتی در این عرضه اولیه شرکت کردند و حداکثر تعداد  ۷۴  سهم در سقف قیمت به هر کد معاملاتی اختصاص یافت.

ولکار چهارمین عرضه اولیه چقدر نقدینگی می خواهد؟

عرضه اولیه ولکار که قرار بود در چهارشنبه هفته گذشته انجام شود ولی به دلیل تغییرات زیر ساخت سامانه به تعویق افتاد.

در عرضه اولیه ولکار ۱۵۰ میلیون سهم به کدهای حقیقی و حقوقی و ۷۵ میلیون سهم هم به صندوق‌های درآمد ثابت تخصیص خواهد یافت. حداکثر تعداد سهام قابل تخصیص به هر کد معاملاتی ۱۵۰ سهم است. البته با فرض مشارکت ۲.۵ میلیونی، می‌توان انتظار داشت به هر کد معاملاتی چیزی حدود ۶۰ برگه سهام تخصیص یابد. با توجه به حداکثر قیمت ۲۲۰ تومانی هر سهم این شرکت، احتمالا چیزی حدود ۱۳ هزار تومان سهام به کدهای حقیقی و حقوقی تخصیص یابد. به این ترتیب شاهد عرضه یک نماد بسیار کوچک دیگر در بورس تهران هستیم.

منبع: مشرق