به سازمان فناوری به تیم‌های نوپای استارتاپی از ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان وام می‌دهد. سازمان فناوری اطلاعات کشور از ارائه بسته شماره دو تسهیلاتی وام «وجوه اداره‌ شده» وزارت ارتباطات برای تیم‌های نوپای استارتاپی با بهره ۵ درصد و مدت زمان بازگشت چهار ساله خبر داد. این وام‌ها در مبالغ ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون ارائه می‌شوند و برای دریافت آنها باید فروش کسب‌وکارها به یک مقدار حداقل تعیین شده‌ای رسید باشد (دیجیاتو). موضوع پرداخت وام و تسهیلات به برخی استارتاپ‌ها و پیام‌رسان‌های ایرانی این روزها خبرساز شده است که خبر آن را می‌توانید در شایعات استارتاپی بخوانید.

– دادستانی پلتفرم‌های آگهی آنلاین را موظف به احراز هویت کاربرانشان از طریق سامانه امتا کرد. دادستانی طی نامه‌ای کسب و کارهای اینترنتی فعال در حوزه نیازمندی خودرو و مسکن را موظف کرده تا کاربران خود را از اول مهر از طریق سامانه امتا احراز هویت کنند. در نامه‌ای که از سوی دادستانی برای اتحادیه کسب و کارهای مجازی کشوری ارسال شده، آمده است که کسب و کارهای فعال در فضای مجازی باید برای احراز هویت کاربران خود اقدام کنند؛ اما در مرحله اول اولویت با کسب و کارها و پلتفرم‌هایی است که در حوزه فروش خودرو و املاک فعالیت می‌کنند (پیوست).

– سیاست تنظیم بازار جواب نداد و 100 روز پس از حذف قیمت خودرو در سایت‌های خرید و فروش آنلاین نظیر دیوار، باما یا شیپور، نگاهی به بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت انواع خودرو نه تنها در این مورد کاهش پیدا نکرده، بلکه 20 تا 40 درصد به قیمت‌ها افزوده شده است. این در حالی است که استدلال سیاستگذاران تنظیم بازار خودرو این بود که درج قیمت در وب‌سایت‌ها زمینه سفته‌بازی و دلالی با قیمت‌های نجومی را افزایش می‌دهد و بازار خودرو را به هم ریخته است. هرچند مخالفان حذف قیمت‌ها از وب‌سایت‌های خرید و فروش معتقد بودند که این سایت‌ها به نوعی باعث شفافیت قیمت‌ها و شکل‌گیری نظام عرضه و تقاضای کالاها می‌شوند و حذف قیمت، راهکار درستی برای تنظیم بازار نیست (اقتصاد بازار).

– محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایرانسل مبالغ گرانفروشی شده را به بیش از یک میلیون مشترک خود، بازگرداند. همراه اول هم طی نامه‌ای اعلام کرده است که این هفته اقدام می‌کند و از کاربرانش دلجویی می‌کند. در حقوق مردم با کسی تعارف نداریم (روزنامه خراسان). تجارت‌نیوز گلایه‌های مردمی در این مورد را در گزارشی با عنوان «اول دستمزدها را بالا ببرید، بعد اینترنت را گران کنید» منعکس کرده بود.

– علی آقامحمدی عضومجمع تشخیص مصلحت نظام، هوش مصنوعی را یکی از زمینه‌های موثر در سرمایه‌گذاری دانست. رییس کارگروه ارزیابی رسانه‌ای مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه موفقیت در تقسیم کار درست است، گفت: یکی از زمینه‌های موثر در سرمایه گذاری، هوش مصنوعی است که در کل دنیا روی این حوزه سرمایه گذاری‌های کلان شده است. وی با اشاره به اینکه استارتاپ‌ها فرصت بزرگی در اقتصاد‌های امروز است؛ گفت: در این عرصه نیازمند کار حرفه‌ای و تخصصی هستیم (پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور).

– ایران و روسیه درزمینه اقتصاد دیجیتال و امنیت اطلاعات همکاری می‌کنند. به‌گفته‌ حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات، توافق‌نامه ایران و روسیه برای همکاری در حوزه‌ امنیت اطلاعات به مراحل پایانی خود رسیده است و دو طرف آماده امضا هستند (زومیت).

– عربستان سرگرم توسعه جایگزین بومی واتس‌اپ است. مرکز ملی امنیت اطلاعات مدعی شد که این سیستم به واسطه تجهیز به الگوریتم‌‌های رمزنگاری کاملا ایمن و عاری از آسیب‌پذیرهای امنیتی است. به گفته العمیر پلتفرم مذکور در فاز آزمایشی قرار داشته و طی یکسال آینده راه‌اندازی خواهد شد. وی با اشاره به ذخیره محتوای پیام‌رسان‌های خارجی در سرورهای بیرون از این کشور از احتمال وجود مشکلات امنیتی ابراز نگرانی کرد (دیجیاتو).

– خروج هواوی و ZTE از زیرساخت شبکه آمریکا ۱٫۸ میلیارد دلار هزینه در‌بر دارد. طبق گزارش جدید کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC)، خارج‌کردن تجهیزات هواوی و ZTE از زیرساخت شبکه‌ آمریکا بیش از ۱٫۸ میلیارد دلار هزینه به اپراتورهای کوچک تحمیل خواهد کرد. FCC در گزارش خود نوشت دولت ۱٫۶ میلیارد دلار از این مبلغ را برای بازپرداخت، واجد شرایط می‌داند؛ اما کنگره‌ ایالات متحده هنوز برای تخصیص بودجه‌ لازم، به‌منظور عملی‌کردن این کار اقدام نکرده است (زومیت).

منبع:تجارت نیوز