به گزارش «نود اقتصادی»، شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: فساد از یک نقطه سرچشمه می‌گیرد که باید به آن توجه کرد؛ در حالیکه اکنون به آن توجهی صورت نمی‌گیرد؛ بالاتر از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مسائل دیگری که به آن توجه داریم، آنچه که آینده ما را با مخاطره شدید مواجه می‌سازد، روند حرکت اخلاق در جامعه است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: مسائل اقتصادی آنقدر برای ما مشکل آفرین نخواهد بود که سقوط اخلاق در جامعه دردسرساز می‌شود و روند حرکت نیز با کمال تاسف، یک سیر نزولی با شیب تند را نشان می‌دهد. این موضوع باید به عنوان یک موضوع مهم، سرلوحه کار قرار گیرد و به وضع خطرناک کنونی پایان ببخشیم.

وی تصریح کرد: ما همان کشوری هستیم که رفتار‌های حاکم بر بازار ما تحسین برانگیز بود؛ ما اگر می‌دیدیم که همسایه‌مان کسب و کار خوبی ندارد، یک ساعت زودتر چراغ حجره خود را خاموش می‌کردیم تا حجره کناری هم بتواند کاسبی کند. ما در بازار بیش از اینکه به تولید فکر کنیم، به تربیت و تولید افراد فکر می‌کردیم. به همین خاطر شاهد بودیم فردی که در بنگاه اقتصادی در بازار به کار گرفته می‌شد، از سوی صاحب کار، بیشتر تربیت می‌شد تا اینکه کار یابد بگیرد. اما اکنون فاصله زیادی با آن شرایط داریم.

به گفته شافعی، قبح فساد در جامعه ریخته است و تا جایی جلو آمده ایم که فساد در جامعه زشت نیست؛ اما اینکه به سر اقتصاد چه آید نیز برای ما مهم نیست. این در حالی است که فساد از یک تا هشت درصد بر روی رشد اقتصادی یک جامعه اثرگذار است.

وی اظهار داشت: در جامعه ایران، از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی کشور به شدت در حال ترویج است و یکی از عوامل اصلی آن، رانت و فساد است که در نهایت این شیوه تبدیل به تجمل گرایی شده و خطرناک‌تر از همه این مسائل، آن است که تجمل گرایی یک قاعده عمومی اجتماعی در ایران شده است و متاسفانه فقراحساسی بر جامعه حاکم شده است؛ فقراحساسی، از فقر واقعی بسیار خطرناک‌تر است. اگر به این مسائل توجه نکنیم، ممکن است زود دیر شود.

شافعی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با فساد، افزود: ایشان فساد را به اژد‌هایی هفت سر تشبیه کرده اند و فساد مالی را مانند خوره و سرطان می‌دانند که باید با آن مبارزه کرد؛ این کلمه‌ای که در مورد فساد به عنوان سرطان به آن اشاره کرده اند، بسیار مهم است چراکه اگر به سرطان رسیدگی نشود، درمان آن امکان پذیر نیست.