نود اقتصادی- مدیرعامل سابق اتحادیه تعاونی‌های صیادان کشور با هشدار نسبت به حضور ۹۶ فروند کشتی غول پیکر چینی برای صید انواع آبزیان در قلب صیدگاه ایران اعلام داشت که برخلاف انتظار، این کشتی‌ها با پهن کردن تورهای محاصره‌ای بسیار بزرگ، تمامی گونه‌های جانوری و آبزی دریایی را در محدوده آبهای سرزمینی ایران از بین برده و کل دریا را جارو می‌کنند.

علی شاهخوره در گفتگو با «نود اقتصادی» افزود که با توجه به صید عظیم این کشتی‌های غول پیکر چینی، تنها بخشی از آبزیان حلال گوشت صید شده را در بندرگاه هرمزگان تخلیه کرده اما مابقی را پس ازبسته بندی با خود می‌برند.

به گفته وی، قرار بود با توجه به بدهی سنگین اتحادیه صیادی استانی هر ۵ فروند کشتی بزرگ چینی تحت نظارت یکی از این اتحادیه‌ها مشغول به فعالیت باشند تا با نظارت بر فعالیت آنها، ضمن درآمدزایی، از وارد آمدن آسیب جدی به گونه‌های مختلف آبزیان جلوگیری شود که با این پیشنهاد از اساس مخالفت شد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه تعاونی صیادان کشور، تاکید کرد که از ابتدا هم قرار نبوده که صید کشتی‌های چینی در حوالی جزایر ایرانی باشد، حال آنکه آنها در قلب صید گاه ایران مشغول به جارو کردن آبزیان دریا هستند و افزود که صید این کشتی‌های غول پیکر، صیادان ایرانی را نابود کرده است.

وی گفت که هرفروند کشتی غول پیکر چینی، برای هر سفر دریایی  از ایران ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن سوخت با قیمت هر لیتر۳۰۰ تومان دریافت می‌کند و افزود که چینی‌ها سوخت اضافه این کشتی ها را می توانند به قیمت آزاد و گران در دریاهای آزاد به فروش برسانند.

شاهخوره خبرداد که بر خلاف تصور، لنج‌های باری ایرانی برای دریافت سوخت خود مجبور هستند که در بندرگاه‌های داخلی به ازای هر لیتر ۲۴۰۰ تومان بپردازند بنابراین ارایه سوخت با نرخ دولتی به کشتی های چینی،خطا است.

وی یکی دیگر از اشکالات بزرگ حضور کشتی‌های چینی درآبهای سرزمینی ایران را تعیین نکردن مدت زمان معلوم برای صید آنها دانست و تاکید کرد که نابود کردن نسل ماهیان وحتی افت صادرات خاویار کشوردر شرایط فعلی ناشی ازسوء مدیریت  سازمان شیلات و عدم نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر عملکرد شیلات است.

شاهخوره تصریح کردکه با این شیوه صید چینی ها،کل گونه های جانوری موجود در دریااز بین می رودو ادامه داد که یک هزار لنج ایرانی برای صید مجبور شده اند تا با  ۹۵۰ مایل سفر به آبهای آزاد دسترسی پیدا کرده و صید خود را انجام دهند.