رضا باکری، دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران در گفتگو با «نود اقتصادی» بیان داشت: از سال 93 تاکنون قیمت‌گذاری بر اساس درصد صادر می‌شد، در صورتی که طبق دستورالعمل قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل، باید اسناد و مدارک مالی شرکت‌ها بررسی شده و بر اساس این دستورالعمل، محاسبات قیمت تمام شده صورت بگیرد و مشخص شود که هر ساله بهای تمام شده چقدر بوده است.

وی افزود: از سال 93 تاکنون این کار انجام نشده بود بنابراین سازمان حمایت 7 ماه است که مشغول حسابرسی شرکت‌های لبنی است و در نهایت نیز بر اساس نتایج حسابرسی سازمان حمایت که تقریبا به پایان هم رسیده است، ستاد تنظیم بازار قیمت محصولات لبنی را به زودی تعیین می‌کند.

وی با بیان این که در سال جدید به طور میانگین قیمت محصولات لبنی 6 تا 7 درصد افزایش داشته است، افزود: با تعیین قیمت‌های جدید ممکن است برخی از اقلام رشد قیمت داشته، بعضی بدون تغییر مانده و حتی ممکن است برخی محصولات کاهش قیمت هم داشته باشند.

وی در رابطه با کاهش مصرف لبنیات خاطرنشان کرد: کره از جمله محصولاتی است که به دلیل افزایش قیمت کاهش مصرف داشته اما در مصرف پنیر افزایش مصرف اتفاق افتاده است.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران گفت: مسلما گرانی‌ها بر روی مصرف اثر گذاشته است و موجب کاهش مصرف لبنیات شده است، طبق گزارش بانک مرکزی نیز از سال 89 تاکنون حدود 22 درصد کاهش مصرف داشته‌ایم.

وی در ادامه در رابطه با وضعیت کارخانه‌های صنعت لبنیات به «نود اقتصادی» بیان داشت: کارخانه‌های کوچک روز به روز اوضاعشان بدتر می‌شود و حدودا 300 کارخانه شرایط بسیاری بدی را می‌گذرانند و هر ماه تعدادی از آن‌ها تعطیل می‌شود.

وی ادامه داد: کارخانجات بزرگتر و متوسط همچنان مشغول به فعالیت هستند، اما حاشیه سودشان از بین رفته است، حاشیه سود کارخانجات بسیار ناچیز و حدود 1.8 و 1.5 درصد است و این در حالی است که باید حدود 17 درصد حاشیه سودشان باشد، بنابراین حاشیه سود کنونی عملا کفاف هیچ گونه انباشت سرمایه برای نوسازی و جایگزینی ماشین آلات را به آن‌ها نمی‌دهد.