«نود اقتصادی»- قائم مقام مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، حجم  مطالبات معوق راه آهن از شرکت‌های حمل ونقل ریلی را به دو دسته مطالبات معوق قابل وصول و دارای اختلاف مالی دانست و اعلام کرد که میزان مطالبات معوق قابل وصول راه آهن از شرکت‌های حمل و نقل ریلی بخش خصوصی دستکم  700 میلیارد تومان است.

احمد خدایی در گفتگو با «نود اقتصادی» تاکید کرد که میزان مطالبات معوق قابل وصول راه آهن در ابتدای دولت یازدهم حدود یک هزار میلیارد تومان بوده که در این چهار سال 300 میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی افزود که گردش مالی بخش خصوصی حمل و نقل ریلی با مشکل مواجه بوده و تا جایی که ممکن بوده دولت به آنها کمک می‌کند و افزود که در راستای تعامل بیشتر دولت با فعالان بخش خصوصی ریلی، راه آهن در اخذ مطالبات بین 7 تا 8 ماه نسیه اعتباری در نظر گرفته است، حال آنکه در حوزه حمل و نقل جاده‌ای مطالبات به روز از بخش خصوصی اخذ می‌شود.

عضو هیات مدیره شرکت راه آهن، اذعان داشت که  رقم مطالبات معوق اختلافی راه آهن با شرکت های حمل و نقل ریلی 300 میلیارد تومان بوده که قابل وصول هم نیست و توضیح داد که عمده این مطالبات اختلاف دفتری بوده و مربوط به راه آهن با رجا است.

وی، با طرح این پرسش که آیا گله مندی  فعالان بخش خصوصی راه آهن در حوزه ریلی معیار درستی برای  قضاوت عملکرد راه آهن است، خود در مقام پاسخگویی گفت که در چهار سال اخیر، حق دسترسی شرکت‌های ریلی ثابت نگه داشته شده که این تفاوت به جیب صاحبان واگن های بخش خصوصی سرازیر می شود.

خدایی، اظهار داشت که اعتراض بخش خصوصی ریلی به دولت و راه آهن را قبول ندارد و تاکید کرد که حتی ادعای بخش خصوصی دایر بر به صرفه نبودن حمل ونقل ریلی را نیز قبول ندارد.

قائم مقام مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، اذعان داشت که در چهار سال اخیر، در بخش حمل و نقل ریلی باری، حق دسترسی ثابت بوده و در بخش مسافری هم حق دسترسی صفر شده بنابراین یارانه بیشتر از این نمی‌شود به فعالان بخش خصوصی داد.

وی گفت که نرخ بلیت هم افزایش یافته و در بلیت مسافری هم هر چه که آنها به راه آهن میدهند تصویب می‌شود.

خدایی،ادامه داد که ممکن است که بخش ریلی در قیاس با سایر حوزه‌ها ، سرمایه‌گذاری مطلوبیت بالایی نداشته باشد اما قطعا برای افرادی که در این صنعت هستند فعالیت کاملا توجیه اقتصادی دارد.

به گفته وی، بخش خصوصی ریلی با طرح مباحث مختلف به دنبال گرفتن امتیاز از بخش دولتی است، حال آنکه در شرایط فعلی دولت، تسهیلات خوبی برای  صنعت حمل و نقل ریلی ارایه کرده است.

قائم مقام مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اظهار کرد که صنعت حمل و نقل ریلی در پایان برنامه پنجم توسعه متناسب با برنامه پیش نرفت، اما گفت که در برنامه ششم توسعه طوری برنامه ریزی شده که کمترین انحراف از برنامه وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد که در سال نخست برنامه ششم توسعه برای توسعه حمل و نقل ریلی رشد بسیار زیادی برای این صنعت دیده شده که تحقق آن کار سختی است.