گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- یکی از شیوه‌های مسکن مهر، مسکن مهر خود مالکی بوده است که می‌توان این شیوه را یکی از بهترین روش‌های تأمین مسکن در تاریخ کشور دانست. این شیوه از مسکن مهر، از ساخت و ساز بر روی زمین های مردم و بخش خصوصی انجام شده و مالکیت زمین به متقاضیان منتقل می‌شود. تنها به علت ارائه تسهیلات توسط دولت، سازنده مسکن مهر خود مالکی باید واحد مسکونی خود را به متقاضی مصرفی که سابقه مالکیت نداشته به قیمت مناسب و با نظارت دولت بفروشد. در صورتی که سازنده نتواند متقاضی را معرفی کند، دولت و مجموعه‌های دولتی برای این واحدها متقاضی معرفی خواهند کرد.

این شیوه بر خلاف روش 3 جانبه که بر روی زمین‌های 99 ساله دولتی انجام می‌شد می‌تواند زمین‌های معطل مانده بخش خصوصی و یا واحدهای فرسوده آنها را وارد عرصه ساخت و ساز کند و مشکل تأمین زیرساخت‌ها را نیز نداشته باشد.

به گزارش «نسیم آنلاین»، بر خلاف ادعاهای سیاسی مبنی بر ساخت مسکن مهر در بیابان‌ها آمارهای طرح جامع مسکن نشان می‌دهد که بیش از 46 درصد از مسکن مهر به صورت خودمالکی ساخته شده است.
مسکن مهر خودمالکی را می توان موفق ترین رویکرد تأمین مسکن در دولت قبل نام برد و عاری از انتقاداتی که توسط دولت فعلی به مسکن مهر وارد می شود هنوز علت بی مهری دولت به مسکن مهر خود مالکی مشخص نیست و بیش از 75 هزار واحد مسکن مهر خود مالکی در صف انتظار وام هستند. کسانی که متاسفانه بر اساس قرارداد در دولت قبل فعالیت ساخت و ساز خود را شروع کرده اند، متاسفانه دولت فعلی از تخصیص تسهیلات مورد نظر به این واحدها خودداری کرده و آنهان کماکان سردرگم هستند. در حالی که بانک مرکزی منابع مورد نظر این واحدها از محل بازگشت اقساط مسکن مهر را تعیین کرده است و علیرغم معرفی وزارت راه و شهرسازی برای دریافت تسهیلات، تا کنون بانک مسکن از تخصیص اعتبارات مورد نظر طفره رفته است و این مسئله سبب شده است تا بسیاری از مردم به علت برخورداری از قرارداد و تعیین شدن کد پروژه آنها به احتساب اعتماد به دولت اقدام به ساخت ملک خود و یا آغاز فعالیت های عمرانی شده اند اما کار در نیمه های راه به علت کمبود منابع متوقف شده است و بانک مسکن از تخصیص منابع به این پروژه ها امتناع می ورزد!