گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- در سال گذشته گزارش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی مشخص کرد که بیش از یک میلیون و چهارصد و چهل هزار واحد مسکونی در کشور فروش اقساطی شده است. در همین گزارش که در صحن علنی مجلس قرائت شد، آخوندی واحدهای تکمیل شده که به متقاضیان تحویل شده است را 1 میلیون 180 هزار واحد عنوان کرد. اختلاف این دو عدد نشان داد که بر خلاف رویه گذشته در دولت قبل تسهیلات واحدهای مسکن مهر قبل از آنکه این واحدها تکمیل و به مشتریان خود تحویل شود فروش اقساطی شده است و مردم در حال حاضر اقساط واحدهایی را پرداخت می کنند که هنوز تحویل نگرفته اند و در کنار پرداخت اجاره بهای سنگین باید متحمل پرداخت اقساط مسکن مهر نیز باشند.

اما مشکل دیگر در این میان این است که در اواسط سال 94 شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان موافقت کرد، ولی از آنجا که این واحدها تسهیلاتشان فروش اقساطی شده و دفترچه اقساط دریافت کرده اند امکان استفاده از این اضافه تسهیلات را نداشته‌اند و بانک مسکن با استدلال اینکه امکان افزایش تسهیلات این دسته از متقاضیان را ندارد، تا کنون از افزایش تسهیلات برای این دسته از واحدها امتناع کرده است.

به گزارش «نسیم آنلاین»، در این شرایط بسیاری از این واحدها که پیشرفت های فیزیکی 70 تا 80 درصدی دارند و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغیه بانک مرکزی به بانک مسکن در صف اول اولویت های افزایش تسهیلات قرار دارند تا کنون نتوانسته اند از این تسهیلات استفاده کنند.
البته شنیده های «نسیم آنلاین» حاکی از آن است که با پیگیری های برخی از متقاضیان و نمایندگان مجلس، بانک مرکزی در 4 خرداد امسال با انعقاد قرارداد مدنی دوم برای پروژه‌هایی که قبل از تکمیل و آماده بهره برداری بودن و در جهت کمک به دولت فروش اقساطی شده اند موافق کرده است. مصوبه بانک مسکن می‌تواند برای 5 میلیون تومان افزایش سقف تسهیلات برای این واحدها دفترچه اقساط دوم صادر کند. امری که می تواند سرعت تکمیل مسکن مهر را افزایش دهد و  مسکن بسیاری از متقاضیان را که تا کنون اقساطش را هم پرداخت کرده اند، تکمیل و آماده تحویل به متقاضیان نماید اما همچنان سرنوشتی نامعلوم دارد.