به گزارش «نسیم» اکبر ترکان عصر چهارشنبه در جریان بازدید رییس منطقه آزاد جبل علی امارات از مراحل پیشرفت عملیات احداث پل خلیج فارس افزود: علت پیشرفت کند این طرح اختصاص نیافتن فاینانس ارزیابی می شود.

وی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی های قبلی باید پیمانکار فاینانس طرح را تامین می کرد که بانک سپه به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران تاکید کرد: تاکنون دولت اعتبارات گسترده ای از منابع اعتبارات ملی برای پیشبرد طرح جامعه ارتباطی خلیج فارس تزریق کرده است که امیدواریم با حل مشکلات تامین فاینانس روند پیشرفت کارها شتاب بیشتری بگیرد.

ترکان احداث این پل را راهکاری مهم در توسعه اقتصادی و صنعتی جزیره قشم ارزیابی و اضافه کرد: احداث این پل برای اجرای طرح های صنعتی به ویژه صنایع فولادی ضروری است.

وی با بیان این که در مرحله نخست برای تولید سه میلیون و 500 هزار تن فولاد در جزیره قشم باید هفت میلیون تن سنگ آهن جابجا شود، گفت: طرح ارتباطی خلیج فارس به عنوان شریانی حیاتی برای اجرای این طرح به شمار می رود.

پل خلیج فارس به طول حدود دو هزار و 400 متر و عرض 32 متر شامل یک باند رفت، یک باند برگشت، دو پناه و یک خط ریل می شود که با نصب شش پایه اصلی و چهار پایه انکر (پایه های کوتاه نگهدارنده عرشه در آب) در آب های نلیگون خلیج فارس، جزیره قشم را از بندرتاریخی لافت به بندر پهل در بندرعباس متصل می کند.

در حال حاضر سه پایه اصلی از مجموع شش پایه این پل، به مرحله آب بندی و سقف گذاری رسیده است که پس از سپری شدن این مراحل می توان با انتقال آب به حوضچه ساخت این کیسون ها (سازه هایی که برای جلوگیری از داخل شدن آب به محیط کار استفاده می شود)، پایه های آماده شده را به محل نصب انتقال داد.