به گزارش «نسیم» به نقل از ایمیدرو؛ مهدی کرباسیان با بیان این مطلب اظهار داشت: کشورهای معدن خیز دنیا در کنار استحصال فلزات استراتژیک نظیر آهن، مس، سرب و روی، آلومینیوم و غیره، به فلزات گرانب‌ها همچون طلا، نقره، تیتانیوم، پالادیم و وانادیوم، توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند و به دلیل کاربردهای روز افزون آن‌ها در صنایع جدید، اکتشاف و استخراج مواد معدنی برخوردار از این فلزات در حال افزایش است.

وی افزود: در ایران اما در بخش استحصال فلزات گرانب‌ها کمتر کار شده و حتی بخش خصوصی نیز توجه کمی به این موضوع داشته است. این در حالی است که محدودیتی برای حضور بخش خصوصی در این حوزه وجود ندارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه این سازمان از نیاز کشور به فلزات گرانب‌ها غافل نبوده و برای تامین بخشی از این نیاز، در حوزه اکتشاف تا فرآوری، طرح‌هایی را به مورد اجرا گذاشته است، تصریح کرد: طرح نیمه صنعتی تیتانیوم کهنوج با ظرفیت روزانه ۲ تن و طرح صنعتی آن به ظرفیت ۱۳۰ هزار تن کنسانتره و ۷۰ هزار تن سرباره پیگمنت از جمله این طرح هاست که اکنون در حال اجراست.

وی ادامه داد: طرح دیگر، طلا و نقره زرشوران است که فاز نخست آن به ظرفیت ۳ تن طلا و ۱۲۰۰ کیلوگرم نقره در آذر امسال به بهره برداری رسید و فاز دوم آن نیز با همین میزان ظرفیت در حال اجراست. در کنار این طرح‌ها، اکتشافات معادن در سراسر کشور آغاز شده و بدون شک، بر میزان ذخایر خواهد افزود و مسیر را برای احداث واحدهای فرآوری و استحصال فلزات مختلف از جمله فلزات گرانب‌ها فراهم خواهد کرد.