به گزارش «نسیم»،  حمید رضا جانباز در برنامه شنبه شب گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: اگر بهای آب واقعی شود میزان هدر رفت کنترل و مصرف کاهش می یابد .

وی با بیان اینکه الگوی مصرف در کشور 22 متر مکعب و در درتهران  20 متر مکعب  به ازای هر نفر است افزود: مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند مازاد میزان مصرف را جریمه می شوند.

جانباز گفت: برای تامین آب شرب تهران 70 حلقه چاه حفر و تجهیز شده و تسویه خانه جنوب شرق تهران برای انتقال آب سد ماملو در دست ساخت است که  امیدواریم در پاییز امسال وارد شبکه شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه پیش بینی می شود  میزان بارش ها در سال آبی 94 نیز مانند سال 93 و حتی کمتر باشد گفت: اگر الگوی مصرف مردم تهران تغییر نکند و مصرف به همین گونه باشد در اواسط پاییز شرایط آب تهران از وضع زرد به قرمز تبدیل می شود.

وی افزود: اکنون استانهای کرمان و اصفهان وضع بدتری از تهران دارند.

وی گفت: استان تهران یک چهارم آب کشور را مصرف می کند و مشهد، شیراز و اصفهان در رتبه های بعدی قرار دارند .

وی گفت: در استانهای کویری سرانه مصرف آب در مقایسه با دیگر مناطق کشور پایین تر است اما در مقایسه با میزان جهانی بیشتر است .

وی گفت: میانگین مصرف آب در جهان 150 لیتر به ازای هر نفر در روز است که این  میانگین در کشور ما بیش از 250 لیتر است .

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی هواشناسی امسال یک و نیم درجه به گرمای هوا افزوده شد گفت: امسال بارش ها هشت درصد کاهش داشت که استمرار آن موجب کمبود منابع آبی شده است .

وی افزود: در 517 شهر میزان تولید و مصرف آب شرب برابری می کند.

وی با بیان اینکه حدود 90 درصد از منابع آبی کشور در زمینه کشاورزی مصرف می شود گفت: اکنون سفره های آب زیرزمینی با کمبود شدید روبرو هستند و برای افزایش ذخیره های آب باید به استانداردهای جهانی نزدیک شویم .

وی با بیان اینکه آب بدون درآمد (هدر رفته)بر اساس بررسی های سال 92 بیست و چهار و هفت دهم درصد است گفت: از این میزان 13 و هفت دهم درصد میزان هدر رفت واقعی از شبکه های آبرسانی کشور و بیش از 11 درصد در تهران است.

جانباز افزود: منطقه شرق تهران وضع بحرانی تری نسبت به غرب آن دارد و تلاش می کنیم سامانه غربی را به تصفیه خانه های شرق تهران متصل کنیم که قول تامین بودجه آن داده شده است.

وی گفت: برای مدیریت وضع بحرانی آب جدا سازی شبکه آب بهداشتی و آب آشامیدنی را برنامه ریزی کرده ایم که اکنون یک شهر در هر استان برای نمونه به کارگرفته شده است.

جانباز گفت: در کشورهای پیشرفته اقدامات پیشگیرانه ای را برای مقابله با خشکسالی مانند نوبت بدنی آبیاری فضای سبز و ممنوع شدن شستشوی ماشین  انجام می دهند که در برخی موارد موجب کاهش 35 درصدی مصرف آب می شود.