ساسان قربانی با اشاره به اختصاص ارز مبادله‌ای به خودرو از روز گذشته، گفت: چنانچه این تصمیم و اجرای آن تداوم داشته باشد می‌توان نسبت به کاهش قیمت ناشی از این مهم آن هم در میان مدت و بلندمدت امید داشت.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در سنوات گذشته نیز تصمیم گرفته شده بود که واردات قطعات موردنیاز خودرو‌سازان بر اساس ارز مبادله‌ای انجام شود ولی به دلیل پیچیدگی در بروکراسی‌های اداری و سخت‌گیری‌های بی‌مورد خودروسازان از دریافت ارز مبادله‌ای منصرف شده و به ناچار ارز موردنیاز خود را از بازار آزاد تأمین می‌کردند.

عضو انجمن قطعه‌سازان در خصوص میزان کاهش قیمت خودرو در صورت اختصاص ارز مبادله‌ای نیز، گفت: این تغییر نرخ بسته به میزان ارزی خودرو متفاوت خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، مشکل صنعتگران در انتقال وجه به خارج از کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: برخی از محدودیت‌های تجاری که کماکان به قوت خود باقی است، واردات مواد اولیه را با مشکل مواجه کرده است.

قربانی اشاره‌ای هم به افزایش قیمت حامل‌های انرژی داشت و گفت: به طور معمول این تغییر نرخ، بهای سایر کالا‌ها به صورت غیر متناسب افزایش می‌دهد به عنوان مثال در حالیکه که افزایش 30 درصدی نرخ بنزین و گازوییل را داریم بهای دیگر اجناس هم بدون توجه به سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده آنها به همین میزان و بعضا بیش از آن رشد می‌کند.

این مقام مسئول در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر غیر کیفی بودن خودرو‌های ایرانی خاطر نشان کرد: قبول دارم که محصولات تولیدی در ایران به کیفی و تنوع قابل مقایسه با تولیدات دیگر کشور‌های دنیا نیست و فاصله بسیاری با آنها داریم اما باید به مشکلات تولید و صنعتگران در ایران نیز توجه کرد.

وی بر این باور است که برای بهبود و ایجاد رونق در این صنعت باید یک عزم ملی و همگانی ایجاد شود چرا که وزارت صنعت به تنهایی قادر از رفع این مشکل نیست.