به گزارش خبرنگار «نسیم»، مهم‌ترین محور‌های سخنان دکتر حسین عبده تبریزی در این همایش بدین شرح است:

- کاهش بودجه دولت مهم‌ترین عامل رکود جاری است.

- 124 میلیارد دلار سالانه انرژی در کشور مصرف می‌شود که این میزان دو برابر بودجه عمومی کشور است.

- سالانه حدود 700 میلیون بشکه که معادل 38 درصد انرژی تولیدشده در کشور است به صورت مجانی در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌گیرد و 180 میلیارد مکعب آب به یک دهم قیمت واقعی آب عرضه می‌شود.

- در سال 89 یا همان سال اول هدفمندی یارانه‌ها قیمت بنزین به 18 درصد فوب خلیج فارس رسید.

- یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت فاز اول هدفمندی یارنه‌ها این بود که تعادل بازار انرژی مستقل از بازار ارز فرض می‌شد به طوریکه با افزایش نرخ دلار دوباره قیمت داخلی بنزین از قیمت بنزین در کشورهای منطقه فاصله گرفت با این تفاوت که یک یارانه 45 هزار تومانی هم به مردم پرداخت می‌کردیم.

- راهکار کلاسیک خروج از روکود تورمی در سایر کشورها این است که در سیاست‌های پولی به صورت انقباظی و در سیاست‌های مالی به صورت انبساطی عمل کنیم؛ اما در شرایط فعلی اقتصاد ایران این راهکار برای مبارزه با پدیده روکود تورمی جوابگو نیست چراکه مهم‌ترین عامل تورم در کشور ما خود دولت است ضمن اینکه کارآمدی نرخ مالیات در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار ناچیز است.

- در شرایط فعلی اقتصاد ایران برای خروج از وضعیت فعلی در کوتاه‌مدت باید اقداماتی که موجب به گردش درآمدن پول می‌شود اجرایی شود. به عنوان مثال سهام عدالت آزاد شود تا مردن بتوانند با آن خرید و فروش کنند و راهکار بلندمدت فعال کردن بخش واقعی اقتصاد، افزایش تولید ناخالص داخلی و افزایش صادرات است.