وزارت اطلاعات در گزارشی به بررسی دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی در طول سی سال گذشته پرداخته است.

دست‏آورد های اقتصادی

پیروزی انقلاب اسلامی دست‏آورد های اقتصادی مانند حفظ ذخایر زیر زمینی و جلوگیری از غارت آن‏ها توسط بیگانگان و استثمارگران، جلوگیری از اسراف و تبذیر و سوءاستفاده از بیت‏المال توسط خاندان شاهنشاهی، توجه به روستا ها و برخوردار نمودن آن‏ها از امکانات مختلف، نوسازی و تقویت امکانات زیست شهری مانند گاز رسانی و...، تقویت زیربنا های توسعه مانند تربیت نیروی انسانی ماهر، انرژی، سدسازی، توسعه ارتباطات و راه  ها و بنادر، تقویت و گسترش مراکز آموزشی در تمام سطوح و سعی در راستای خود اتکایی اقتصادی و صنایع نظامی را به همراه داشته است.
قدم‏های بلند ایران در عرصه‏‏های بهره گیری از انرژی صلح آمیز هسته‏ایی به صورت بومی، حضور فعال در حوزه تکنولوژی نانو، دست‏یابی دانشمندان ایرانی به دانش سلول‏های بنیادی، پرتاپ موفقیت آمیز ماهواره‏ تحقیقاتی به فضا، اجرای موفق طرح هدفمندی یارانه ها (در مرحله اول)، کنترل و نظارت بر مصرف ذخیره‏های فسیلی از جمله بنزین، ساخت و احداث پروژه های بزرگ ملی همچون مسکن مهر، احداث پالایشگاه در پارس جنوبی و عسلویه، ساخت هزاران کیلومتر بزرگراه شهری و بین شهری با کیلومترها تونل و ده‏ها پل عظیم و تکمیل راه اهن شمال جنوب، صادرات خودرو و تکنولوژی آن و ... هر یک نمونه‏های اندکی از دست‏آوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در عرصه‏های اقتصادی، علمی و پژوهشی هستند.

افزایش صادرات نفتی
درعین حال برخی موارد مانند، بروز جنگ تحمیلی و تحریم و محاصره اقتصادی مهم‏ترین موانع در  این راستا به شمار می‏آیند. جنگ تحمیلی ‏هشت ساله عراق علیه  ایران خسارتی بالغ بر 1000 میلیارد دلار ـ معادل هزینه 70 سال کشور ـ به همراه داشته است. قیمت نفت که با پیروزی انقلاب اسلامی از 13 دلار به مرز بشکه‏ای 40 دلار رسیده بود، ‏پس از گذشت چند سال به بشکه‏ای 8 دلار سقوط کرد و تقریباً بیش از یک دهه دیگر از بشکه‏ای 18 دلار فراتر نرفت  این درحالی است که برای استخراج هر بشکه نفت بعد از انقلاب در مقطعی حداقل 6 دلار هزینه می‏گردید. البته این ارقام با توجه به تغییرات قیمت بازار جهانی نفت طی سی سال گذشته نوسانات بسیاری را به همراه داشته است و توانسته اقتصاد متکی به نفت ایران را دچار نوسان نماید.
‏ ‏لذا اکنون گرایش انقلاب اسلامی به جای‏گزینی صادرات غیرنفتی، به جای نفت و هم‏چنین گزینش اقتصاد مقاومتی به جای اقتصاد وابسته، باعث شده است که  صادرات غیر نفتی که پیش از انقلاب حدود نیم میلیارد دلار بود، اکنون به مرز 5 میلیارد دلار در سال نیز برسد.

توصیه امام(ره) درباره دست آوردهای انقلاب اسلامی
‏ ‏در مجموع می توان گفت دست‏آورد های انقلاب اسلامی ایران بی شمار می باشد. درعین حال چالش  های داخلی و خارجی انقلاب اسلامی نیز همواره آرمان‏ها و دست‏آورد های انقلاب را با چالش روبه رو ساخته است.

بحث دست‏آورد های انقلاب اسلامی را با کلامی از امام خمینی (ره) به پایان می‏بریم:

به ملت عزیز ان توصیه می‏کنم که نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آورده اید هم چون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمایید و در راه آن که نعمتی عظیم و الهی و امانت بزرگ خداوندی است کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صراط مستقیم پیش میآید نهراسید که: ‏ان تنصرالله ینصرکم و یثبّت اقدامکم.