به گزارش «نود اقتصادی» آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که رویای ایجاد کسب‌وکاری پولساز را دارید؟ یا مدیری هستید که به دنبال پیشرفت و سوددهی بیشتر است؟ یا اصلا دوست دارید در حرفه خود تغییری ایجاد کنید و درآمد بیشتری داشته باشید؟ جزو هر دسته از این افراد که باشید، MBA راه رسیدن شما به اهدافتان است.

MBA برای طیف گسترده‌ای از افراد از جمله کارشناسان، مدیران میانی و ارشد حاضر در بازار کار، همچنین دانش‌آموختگان جدید دانشگاهی مناسب است. این برنامه به آنها فرصت می‌دهد تا افق دید خود را گسترش داده، دانش و مهارت‌های مدیریتی خود را تقویت کنند و در نهایت به پیشرفت شغلی و سازمانی دست یابند.

رشته مدیریت پیشرفته کسب‌وکار امروزه به محبوب‌ترین مدرک جهان بدل شده‌است و فارغ التحصیلان زیادی پس از تحصیل در این رشته توانسته‌اند به موفقیت زیادی دست پیدا کنند. افرادی چون سوزان ووجیتسکی، فیل نایت، مایکل بلومبرگ و ایلان ماسک!

ما به شما خواهیم گفت که با در دست داشتن مدرک MBA می‌توانید چه کارهایی انجام دهید تا از سایر همکاران خود متمایز باشید. با‌‌اینحال هنوز هم در خواندن این مقاله تردید دارید؟ با ما همراه باشید تا اسم شما نیز در کنار اسم افراد موفق بدرخشد.

  • کارآفرین: توانایی شناسایی فرصت های کسب و کار جدید، تدوین طرح های کسب و کار و مدیریت راه اندازی کسب و کار
  • مدیر ارشد بازاریابی: درک عمیق بازار و مشتریان و تجزیه و تحلیل استراتژیک جهت طراحی برنامه های بازاریابی موثر
  • مدیر منابع انسانی: تخصص در زمینه مدیریت نیروی انسانی و ارزیابی، توسعه و انگیزش کارکنان
  • مشاور کسب و کار: ارائه مشاوره استراتژیک به سازمان ها و کمک به حل چالش های آنها با بکارگیری دانش مدیریت
  • مدیر مالی: تسلط بر مباحث مالی و توانایی مدیریت و تصمیم گیری در زمینه امور مالی سازمان
  • مدیر فروش: طراحی و اجرای استراتژی های فروش موثر، هدایت و آموزش نیروی فروش، و مدیریت روابط با مشتریان
  • مدیر توسعه کسب و کار: طراحی و اجرای استراتژی های توسعه و گسترش کسب و کار در بازارهای جدید با هدف افزایش سهم بازار و درآمد
  • مدیر تبلیغات: برنامه ریزی و اجرای استراتژی های تبلیغاتی و ارتباطی کارآمد جهت جذب و حفظ مشتریان
  • مدیر عملیات: توانایی مدیریت جریان فرآیندها و بهبود مستمر سیستم های عملیاتی در سازمان

مدیر شوید؛ پست‌های مدیریتی مختلف بگیرید

اگر خودتان را شایسته مدیریت بخشی از سازمان یا مدیر کل می‌دانید، MBA به شما کمک می‌کند تا با مهم‌ترین اصول مدیریت آشنا شوید. در رشته MBA مباحثی مثل مدیریت امور مالی و بازرگانی، منابع انسانی و دیگر موارد را به‌شیوه‌ای کاربردی فرا می‌گیرید. همچنین مدرک MBA در تقویت رزومه‌ای که به کارفرما ارائه می‌کنید نیز بسیار موثر است.

 

از طرف دیگر چنانچه از قبل پست مدیریتی داشته‌اید، با کمک آموخته‌های MBA ممکن است به پست‌های مدیریتی بالاتر ترفیع بگیرید. در ادامه به تعدادی از مشاغلی که می‌توانید در حوزه‌ مورد علاقه خود به آن وارد شوید، اشاره کرده‌ایم.

مدیریت امور مالی

امور مالی یکی از محبوب‌ترین حیطه‌هایی است که فارغ التحصیلان MBA می‌توانند به آن وارد شوند. مدیران مالی بر بودجه شرکت نظارت کرده و تصمیم‌ می‌گیرند، کجا سرمایه‌گذاری کنند. پردرآمد‌ترین مشاغل مالی عبارت‌اند از:

  • مدیر ارشد مالی (CFO)
  • معاون امور مالی
  • کنترل کننده مالی
  • مدیر حسابداری
  • تحلیلگر مالی

در رشته MBA شما مهارت‌هایی را از قبیل حسابداری، مدیریت بودجه، تجزیه و تحلیل مالی می‌آموزید که برای حوزه مدیریت مالی ضروری هستند. با‌این‌حال این مطالب کلی هستند و اگر می‌خواهید به صورت تخصصی‌تر آن را فرا بگیرید، پس از آن باید در گرایش مورد نظرتان تحصیل کنید.

مدیریت سیستم‌های فناوری و اطلاعات

اگرچه امور مالی تا مدت‌ها محبوبیت زیادی برای مدیران داشته است، اما امروزه محبوبیت مدیریت سیستم‌های فناوری رو به فزونی می‌رود. علت این محبوبیت پیشرفت بی‌امان تکنولوژی در دنیای امروز است. در واقع به علت به‌روز بودن علم تکنولوژی این حوزه جای پیشرفتی زیادی دارد و نیاز شرکت‌ها به استخدام این مدیران روز‌به‌روز افزایش می‌یابد. از معروف‌ترین مدیران این حوزه می‌توان ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل یا ساتیا نادلا، مدیر‌عامل مایکروسافت را نام برد که همگی مدرک MBA دارند.

 

مدیریت مراقبت‌های بهداشتی

فارغ التحصیلان MBA می‌توانند وارد عرصه مراقبت‌های بهداشتی نیز بشوند و کار خود را به عنوان مدیریت بیمارستانی، امور بیمه‌های درمانی یا مدیریت خدمات سلامت یک شرکت یا کلینیک شروع کنند. هرچند مدیریت مراقبت‌های بهداشتی مسئولیت بیشتری از سایر حیطه‌ها دارد، اما بسیار پردرآمد خواهد بود.

مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی همواره یکی از جذاب‌ترین حیطه‌های مدیریت بوده است. دانشجویان در رشته MBA با اصول بازاریابی که شامل استراتژی‌های قیمت‌گذاری، نوآوری محصولات، فروش و تبلیغات آن‌ها است، آشنا می‌شوند. در ده سال اخیر تقاضا برای متخصصان این رشته به خصوص در حوزه دیجیتال مارکتینگ افزایش یافته است.

تحلیلگری داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها یکی دیگر از زمینه‌های محبوب و جدید حوزه مدیریت است. تحلیلگران هوش تجاری، داده‌های خام را برای تجزیه و تحلیل روند‌های تجاری رمزگشایی کرده و تعیین می‌کنند چه سیاستی برای کاهش هزینه‌ها اتخاذ کنند. در دوره MBA تا حدی با تحلیلگری داده‌ها آشنا می‌شوید.

مدیریت اجرایی

مدیران ارشد اجرایی در واقع روسای یک شرکت هستند و نحوه عملکرد کارکنان سازمان را طبق دستورالعمل‌های تنظیم شده مدیریت می‌کنند. آن‌ها اهدافی را تعیین کرده و با سیاست‌های رهبری از منابع موجود برای رسیدن به آن اهداف استفاده می‌کنند. در دوره MBA مهارت‌های ضروری رهبری را مانند تصمیم‌گیری و استراتژی، هوش تجاری و مهارت‌های ارتباطی فرا می‌گیرید. اگر می‌خواهید تصمیمات بزرگ یک سازمان بر عهده شما باشد، مدیریت اجرایی گزینه مناسبی برای شما است. بسیاری از دانش‌آموختگان MBA، مدیران اجرایی موفقی می‌شوند

کسب‌وکار خود را داشته باشید

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید بیزینس خود را داشته باشید، MBA به شما کمک بسیاری می‌کند. فرقی ندارد دانشجو هستید یا مهندس یا حتی یک پزشک. MBA می‌تواند مسیر شغلی شما را  به سمتی بکشاند که از سایر همکاران خود متمایز شوید.

در واقع MBA به تجاری‌سازی رشته و تخصص شما کمک می‌کند. برنامه درسی مدیریت کسب‌و‌کار شامل دروس تئوری و عملی در زمینه کارآفرینی است که ابزار و دانش لازم را برای راه‌اندازی کسب‌وکار به شما ارائه می‌دهد. علاوه‌بر این، در کلاس MBA با افراد مختلفی آشنا می‌شوید که می‌توانند در شبکه‌سازی و موفقیت بیزینس‌تان نقش داشته باشند.

مشاور یا کوچ بیزینسی شوید

مشاوران نقش حیاتی در رشد و پایداری سازمان‌ها یا کسب‌و‌کارها دارند. امروزه کمپانی‌های بزرگ علاوه بر تیم مدیران، یک یا چند مشاور بیزینسی و کوچ دارند. این مشاوران مدیران را در پیش‌برد امور شرکت راهنمایی می‌کنند. مسیر شغلی دیگری که پس از دریافت مدرک MBA می‌توانید به آن وارد شوید، حوزه مشاوره است. شما با دانشی که در دوره MBA به‌ دست می‌آورید می‌توانید در این حوزه به ‌سادگی فعالیت کنید. این مسیر برای کسانی مناسب است که علاقه‌ای به راه‌اندازی کسب‌کار یا کار‌های مدیریتی ندارند. همچنین می‌توانید به افرادی که در ابتدای مسیر ایجاد تجارت خود هستند، مشاوره دهید و آن‌ها را کوچ کنید.

 

امروزه MBA به یکی از کاربردی‌ترین مدرک‌های دنیا تبدیل شده‌است. شما با شرکت در دوره MBA اصول مدیریت کسب‌وکار را می‌آموزید و می‌توانید در پست‌های مدیریتی مختلف از جمله مدیریت امور مالی، مدیریت بازاریابی و مدیریت اجرایی خوش بدرخشید.

همچنین اگر رویای کارآفرینی دارید، با این دوره می‌توانید به آن جامه عمل بپوشانید و کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کنید. اگر هیچ کدام از این مشاغل را نمی‌پسندید، مشاور یا کوچ بیزینسی مسیر دیگری است که امروزه متقاضیان زیادی دارد.

توجه داشته باشید که این مقاله فقط به برخی از مهم‌ترین کار‌هایی که می‌توانید با مدرک MBA انجام دهید، پرداخته است، در‌حالی که شما بعد از دریافت این مدرک هیچ محدودیتی برای انجام کار‌های خلاقانه مورد علاقه‌تان ندارید.

جهت کسب اطلاع از درآمد هر یک از مشاغل مرتبط با MBA، به این مقاله از موسسه آموزشی هفتاد مراجعه کنید.