به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)،پیشرفت پروژه سد قیزقلعه‌سی از سال 1385 تا پایان دولت دوازدهم کمتر از 80 درصد بود به نحوی‎که قابلیت بهره‌برداری به هیچ وجه امکان‌پذیر نبود و امکان تنظیم آب از سد برای شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایین دست وجود نداشت.
با توجه به اهمیت سد و شبکه‌های آبیاری قیزقلعه‌سی برای توسعه شمال غرب کشور و برنامه قوه مجریه به منظور تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، این پروژه در فهرست طرح‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم قرار گرفت.
در این راستا، طی کمتر از 3 سال فعالیت دولت سیزدهم اقداماتی نظیر تکمیل سازه بدنه سد(بتن‌ریزی و خاک‌ریزی)، نصب تجهیزات هیدرومکانیکال و ابزار دقیق، حفاری و تزریق پرده آب‌بند، جاده و تونل‌های دسترسی، ساخت ساختمان‌های بهره‌برداری، تکمیل پانل‌های بتنی و تکمیل تاج سد و محوطه‌سازی تا پیشرفت 100 درصد و تکمیل عملیات اجرایی به پیش رفت و پروژه در اردیبهشت 1403 مهیا بهره‌برداری و تزریق آب به شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایین دست شد.
با توجه به اهمیت تکمیل این پروژه، اعتبارات تامین شده برای ساخت سد و شبکه‌های آبیاری قیزقلعه‌سی در دولت سیزدهم بیش از 2 برابر کل اعتبار تخصیص یافته در 15 سال قبل بود.
لازم به ذکر است، جزئیات عملیات اجرایی و سابقه سد قیزقلعه‌سی یک هفته پیش از افتتاح در یک گزارش خبری توسط مدیران سد و آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی به طور رسمی منتشر شد که مشروح آن در «اینجا» قابل مطالعه است.