از زمان درخواست و صدور گواهی انحصار وراثت تا تقسیم اموال، وکیل انحصار وراثت کرج با تجربه مورد نیاز است. این خدمات معمولاً پس از فوت فرد و واگذاری اموال به فرزندان یا ذوی مربوطه ارائه می شود، تا آن ها بتوانند حقوق و مالیات مرتبط با اموال متوفی را به دست آورند.

اهمیت انحصار وراثت

اهمیت انحصار وراثت و اخذ گواهی آن زمانی بیشتر مشخص می شود که ورثه ها نیاز به مراجعه به هر اداره ای داشته باشند؛ در این مواقع، اولین مرحله اخذ گواهی انحصار وراثت است. بهتر است ورثه ها دانش کافی درباره معنای انحصار وراثت و راه های دریافت گواهی را داشته باشند.

در فرآیند انحصار وراثت، تعداد ورثه و میزان ارثیه هریک از آن ها مشخص می شود. قبل از مراجعه به وکیل انحصار وراثت در کرج یا سایر شهرها، مطالعه ی مقالات مرتبط توصیه می شود تا اطلاعات لازم را بدست آورید. البته، مشاوره با وکیل انحصار وراثت کرج نیز در این مسیر بسیار ارزشمند است و به شما کمک می کند مسیر را به طور کارآمدتر طی کنید.

گواهی انحصار وراثت چیست؟

زمانی که وراث به مراجع محترم قضایی مراجعه می کنند تا مشخصات، تعداد ورثه و نسبت آن ها با شخص متوفی و میزان سهم هرکس از ماترک را معلوم نمایند، آن مرجع قضایی گواهی را صادر و در آن تمامی موارد مذکور را مشخص می کند، به این گواهی، گواهی انحصار وراثت گفته می شود.

به بیان بهتر، اولین قدمی که وراث برای تعیین تکلیف کردن اموال به جا مانده از متوفی باید انجام دهند، این است که اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت کنند.

مقررات مربوط به انحصار وراثت در قانون تصدیق انحصار وراثت و و قانون امور حسبی بیان شده است.

به موجب قوانین، برای انجام دادن هر امر حقوقی، بانکی، ثبتی و … ارائه گواهی انحصار وراثت ضروری است.

دقت داشته باشید؛ تا زمانی که گواهی انحصار وراثت دریافت نشده باشد، نمی توان ترکه را تقسیم کرد و یا انتقال داد.

آیا انحصار وراثت اجباری است؟

مشاوره حقوقی انحصار وراثت کرج در جواب به این سوال می گوید که اگر شخصی که فوت کرده اموالی نداشته باشد و یا هریک از ورثه نتوانند در مراجع قانونی، ادارات دولتی و غیر دولتی، ذی نفع بودن خود را بعنوان ورثه متوفی ثابت کنند، دلیلی برای اخذ انحصار وراثت وجود ندارد.

اما وقتی متوفی اموال ندارد ولی به جهاتی باید با ارائه گواهی انحصار وراثت به مراجع قانونی یا ادارات، هستید، انحصار وراثت محدود کفایت می کند و در صورت داشتن مال برای متوفی، اخذ گواهی انحصار وراثت نامحدود ضروری است.

به عنوان مثال، هنگامی که برای فروش ملک (مال) اقدام می شود، بدون انحصار وراثت امکان پذیر نیست؛ بنابراین، تقسیم دارایی بدون انحصار وراثت قانونی نیست.

وکیل انحصار وراثت کرج چه کمکی می کند؟

برای گرفتن انحصار وراثت، حتماً لازم نیست که وکیل انحصار وراثت در کرج داشته باشید. شما می توانید این فرآیند را بدون وکیل انجام دهید.

اما اگر ترجیح می دهید از خدمات وکیل دادگستری استفاده کنید، می توانید به وکیل انحصار وراثت کرج موردنظر خود مراجعه کرده و وکالت الکترونیکی را برای انجام امور مرتبط با انحصار وراثت اخذ کنید.

برای ثبت درخواست انحصار وراثت در سامانه ثنا، هر یک از ورثه یا وکلای دادگستری باید در این سامانه ثبت نام کنند. سپس می توانید از این طریق اطلاعات مرتبط با انحصار وراثت را ثبت کنید و درخواست خود را ارسال نمایید.

از این روش الکترونیکی می توانید به جای ابلاغ کاغذی، اسناد و اطلاعات مرتبط با پرونده را بصورت الکترونیکی به دادگاه ارسال کنید. همچنین این فرآیند به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به حضور همه ورثه در دادگاه، اقدامات لازم را انجام دهید. برای کسب اطلاعات کامل و دقیق در مورد مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت، می توانید از منابع قانونی معتبر و یا وکیل انحصار وراثت کرج مشاوره بگیرید.

نقش وکیل انحصار واثت کرج

در شرایط انحصار وراثت، شورای حل اختلاف تنها مشخص می کند که وراث قانونی متوفی چه کسانی هستند و میزان سهم آن ها در ارث چقدر است. این شورا در برگه انحصار وراثت اشاره ای به اموال باقی مانده یا ماترک نمی کند.

لیست مشخص از اموال متوفی در زمان انحصار وراثت در شورای حل اختلاف مشخص نمی شود. اطلاعات دقیق در مورد اموال و دارایی های متوفی در اظهارنامه مالیاتی به اداره ی امور مالیاتی ارائه می شود. اظهارنامه مالیاتی باید حتی در صورت نداشتن اطلاعات دقیق توسط یکی از ورثه ارائه شود. اداره مالیات نیز این اطلاعات را از ورثه درخواست می کند و در صورت نیاز، استعلامات لازم را انجام می دهد.

از آنجا که اطلاعات دقیق در مورد اموال متوفی در زمان انحصار وراثت ارائه نمی شود، لیست مشخصی از این اموال در برگه انحصار وراثت مشخص نخواهد شد. به جای این که این اموال در شورای حل اختلاف مشخص شوند، اطلاعات مرتبط با اموال متوفی در اظهارنامه مالیاتی ارائه می شود و اداره ی امور مالیاتی بر اساس این اطلاعات استعلامات لازم را انجام خواهد داد.

سخن آخر

وکیل انحصار وراثت کرج، علاوه بر ارائه مشاوره حقوقی، به موکل خود کمک می کند تا با ارائه ادله قوی و مدارک لازم و کافی برای انحصار وراثت اقدام کند.

گاهاً دانستن یک قانون یا رویه می تواند تأثیر قابل ملاحظه ای در نتیجه نهایی داشته باشد. اگر به طور صحیح و آگاهانه عمل نشود، ممکن است ضرر جبران ناپذیری به حقوق ورثه وارد شود.

وکیل انحصار وراثت در کرج که با قانون امور حسبی آشنایی کامل داشته باشد و نسبت به رویه قضایی دادگاه هم اطلاعات کافی داشته باشد، می تواند با تبحر و بصورت حرفه ای به احقاق حقوق موکلش کمک کند. بعد از فوت یک فرد معمولاً نزدیکان او مشکلات روحی و اجتماعی بسیاری دارند.

مسأله انحصار وراثت و پیگیری های قضایی می تواند فشار روحی دوچندانی را به فرد وارد کند و ممکن است وراث با یکدیگر همکاری نکنند. با در نظر گرفتن همه موارد ذکرشده، برای کاهش آسیب های روحی و کوتاه شدن روند رسیدگی ضروری است که از یک وکیل ارث خبره و با تجربه در حیطه انحصار وراثت تا تقسیم اموال بین ورثه کمک بگیریم.

شما اگر نیاز به مشاوره دارید، می توانید برای صحبت کردن با وکیل انحصار وراثت کرج این سایت مراجعه کنید و مشاوره بگیرید.