در ابتدا لازم است تعریفی از جرثقیل سقفی داشته باشیم زیرا جرثقیل دروازه ای در واقع نوعی جرثقیل سقفی محسوب میگردد. جرثقیل سقفی نوعی دستگاه حمل و نقل و جابه‌جایی بار است که معمولاً در ساختمان‌ها و کارخانجات استفاده می‌شود. این دستگاه قدرتمند و پرکاربرد قادر است بارهای سنگین را به راحتی از یک مکان به مکان دیگر منتقل کند و در کاهش هزینه‌ها و زمان‌بری‌های مربوط به جابجایی بارها به شدت مؤثر است.و از طریق یک سیستم تعلیقی به سقف بسته می‌شوند. 

جرثقیل دروازه ای همچون جرثقیل سقفی دارای دو دسته‌بندی اصلی تک پل و دو پل می‌باشد. جرثقیل دروازه ای تک پل بیشتر برای ظرفیتهای زیر ۱۰ تن و دهانه های کمتر از ۲۰ متر استفاده می شود. جرثقیل دروازه ای دو پل نیز برای ظرفیتهای بالاتر از ۵ تن و دهانه های بیشتر از ۱۲ متر کاربرد دارد.

ساخت جرثقیل دروازه ای

در پروسه‌ی ساخت جرثقیل دروازه ای و یا جرثقیل نیم دروازه ای لازم است تا به نکات مهم بسیاری توجه شود که برخی از این موارد اینگونه است که در جرثقیل دروازه ای و جرثقیل نیم دروازه ای لازم است تا فاصله چرخ‌ها و طول کلگی با دقت محاسبه شود همچنین انتخاب زاویه بین ستون‌ها در جرثقیل دروازه ای به شدت مهم است علاوه بر آن لازم است تا ستون‌ها در برابر تنش و کمانش کنترل شوند.

مزایای جرثقیل دروازه‌ ای

  • قابل استفاده در مواردی که امکان اجرای مسیر جرثقیل سقفی وجود ندارد
  • جابه جایی آسان تجهیزات در سه جهت عرضی، طولی و ارتفاعی (X.Y.Z)
  • مجهز به نشانگر وزن بار و سنسور‌های ایمنی و محدود کننده حرکتی
  • کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری با افزایش دقت در طراحی و تولید
  • مجهز به بالابر متحرک، راهرو تعمیر و نگهداری و نردبان دسترسی
  • راه حل مقرون به صرفه، مکمل ایده‌آل برای جابه جایی مواد داخل سالن
  • کنترل پنل‌های اختیاری، کنترل به واسطه‌ی کابل و یا کنترل‌های رادیویی
  • قابلیت تجهیز جرثقیل به دو بالابر و دو کالسکه حرکت عرضی
  • تامین برق قدرت از طریق یک رول کابل نصب شده روی پایه جرثقیل
  • نظارت بر عملکرد در فضای باز توسط واحد کنترل با سیستم ایمنی باد
  • گیره ریل برای بستن جرثقیل جهت جلوگیری از آسیب در شرایط طوفانی

جرثقیل های نیم دروازه ای چیست؟

در مواردی که جرثقیل دروازه ای در مجاورت سالن اجرا شود این امکان وجود دارد که در یکسو ستون اجرا شده، و کلگی و چرخ جرثقیل دروازه ای بر روی زمین حرکت کند و در سمت دیگر به صورت جرثقیل سقفی کلگی و چرخ بر روی تیرحمال حرکت کند. به این طرح از جرثقیل اصطلاحا جرثقیل نیم دروازه ای گفته می شود. استفاده از جرثقیل نیم دروازه ای می تواند موجب صرفه جویی در هزینه گردد و همچنین امکان استفاده بیشینه از فضا را فراهم آورد.

همانگونه که احتمالا میدانید مجموعه های متعددی در زمینه طراحی و ساخت جرثقیل دروازه ای فعالیت دارند که در ادامه به معرفی سه شرکت معتبر که سابقه و تجربه بالایی در این صنعت دارند پرداخته میگردد:

ایران کرین https://ircrane-co.ir

در بخش درباره ما مجموعه ایران کرین چنین آمده است: گروه صنعتی ایران کرین درسال 1380 با هدف مشارکت در آبادانی و پیشرفت صنعت کشور آغاز به فعالیت نموده است و اکنون پس از گذشت 2 دهه کماکان آماده ارائه خدمات در ابعاد وسیعتر به مشتریان عزیز در سراسر کشور می‌باشد. موفقیت این مجموعه حاصل ارائه بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت‌ها بوده و همواره سعی کردیم مشتری مداری را سرلوحه کار خویش قرار دهیم.

این گروه تخصصی خدمات خود را چنین بر میشمارد:

1- مشاوره در امر طراحی و خرید جرثقیل و تجهیزات آن در جهت بهترین کارائی و بهره وری با بالاترین ایمنی و کمترین هزینه. 

2- طراحی و محاسبات انواع جرثقیل های سقفی، دروازه ای و بازویی و ارائه نقشه ساخت و کارگاهی طبق استانداردهای روز دنیا. 

3- ساخت انواع جرثقیل با بکارگیری تجهیزات به روز و تمام اتوماتیک مطابق با استانداردهای روز دنیا. 

4- بازسازی، به روزرسانی و ایمنی سازی انواع جرثقیل های سقفی، بازویی و دروازه ای. 

5- انجام بازدید های دوره ای و خدمات تعمیر و نگهداری.

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ایران کرین میتوانید با شماره های09191289841 و 09129242842 تماس بگیرید.

سپانو کرین http://sepanocrane.com

آنچه درباره این مجموعه در سایت مربوطه آمده: شرکت سپانو کران تدبیر به پشتوانه یک دهه فعالیت مستمر و مبتنی بر دانش مهندسی و به کارگیری استانداردهای روز دنیا در مبحث انواع جرثقیل ، از قبیل جرثقیل سقفی و جرثقیل دروازه ای و سایر انواع جرثقیل در سال 1392 تاسیس گردید. شرکت سپانو کران تدبیر در کنار دانش مهندسی مدیران خود با به کارگیری کادر اجرایی مجرب و آموزش دیده در زمینه ساخت سازه و تجهیزات مکانیکال و تجهیزات برقی و نصب انواع جرثقیل رضایت حداکثری مشتریان را به عنوان هدف والای سازمانی قرار داد و هر ساله جوابگوی طیف قابل توجهی از مشتریان بوده است.

دانیال صنعت https://danyalsanat.com

در سایت دانیال صنعت چنین آمده است: شرکت توسعه سازه و فلز دانیال صنعت با بیش از 25 سال سابقه فعالیت در زمینه طراحی و تولید انواع سازه های سبک و سنگین فولادی شامل:(اسکلت های فلزی ساختمانی و صنعتی، برج، جرثقیل های سقفی و دروازه ای، سوله های صنعتی و انبار، سازه های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و …) واقع در جاده قدیم قم بعد از کهریزک بلوار 60 متری امام حسین خیابان 12 صنعت(ششم جنوبی) پلاک 20، با 3 کارخانه مجزا هر کدام به مساحت 30 هزار متر مربع جمعا در زمینی به مساحت 90 هزار متر مربع با 21000 متر مربع انبارهای سرپوشیده و محوطه سعی بر آن دارد تا با اشتغال زایی سهمی در اعتلاء و پیشرفت این صنایع داشته باشد.

این مجموعه در سال 1387 با نام های صنعت متال و برشکاری اجدادی و بنگاه ارغوان تاسیس گردیده و فعالیت رسمی خود را با اخذ مجوز از کمیسیون نظارت شهرستان ری در زمینه برشکاری آهن آلات و فروش آن به روش سنتی تا حال حاضر ادامه داده است و دارای مجوز از اتحادیه انبارهای کالای تجاری و آهن فروشان بوده که بدلیل رشد و توسعه چشمگیر چندین سال اخیر مجموعه و نیازهای روز و پیشرفت تکنولوژی و نیز در خواست های کارفرمایان عزیز اقدام به تجمیع و ثبت شرکت و اخذ استانداردها و گواهینامه های معتبر نمود.

بدون شک در زنجیره صنایع چنانچه هر بخشی میبایست وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد تا در نهایت شاهد موفقیت های بزرگ در این عرصه باشیم. طراحی و ساخت جرثقیل دروازه ای و کلا جرثقیل هایی که در صنایع بزرگ کاربرد دارند از اهمیت ویژه ای برخوردارند. در این مطلب کوتاه نیت این بود تا اولا با موضوع جرثقیل سقفی دروازه ای آشنا شویم و دوما به معرفی سه مجموعه که چند سال هست که در این حوزه فعالیت دارند بپردازیم. سپاس از شما که تا انتها ما را همراهی کردید.