به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، طی روزهای اخیر مصاحبه­ای در رسانه ­های اجتماعی با موضوع "وضعیت پاویون ایران در نمایشگاه اکسپوی باغبانی قطر" و با هدف فضاسازی روانی علیه دولت منتشر شده که ضروری است نظر مخاطبین محترم را به موارد ذیل جلب نماییم.

1-رویداد اکسپو قطر 2023 اساساً جزو رویدادهای تقویمی کشور نبوده و دولت هیچ مسئولیت یا تعهدی برای تأمین مالی پاویون ایران در نمایشگاه مذکور نداشته است.

2-در تمامی رویدادهایی که در قالب پاویون ایران / غرفه شرکت­ها / نمایشگاه های اختصاصی و اعزام هیات­های تجاری به متقاضیان مجوز اعطا می­گردد، مجری رویداد موظف به انجام کلیه تعهدات و موارد اجرایی اعم از تأمین مالی، ثبت نام شرکت ها، برپایی غرفه / پاویون و سایر تعهدات حقوقی و مالی داخلی و خارجی می باشد.

سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان مرجع صدور مجوز رویدادهای نمایشگاهی، پس از دریافت درخواست متقاضیان و ارزیابی طرح پیشنهادی ایشان، نسبت به صدور مجوز براساس دستورالعمل ها و شیوه نامه های مصوب اقدام می­نماید. در خصوص این نمایشگاه نیز بلافاصله پس از دریافت درخواست مجری و اخذ مشورت از وزارت جهادکشاورزی (به عنوان دستگاه تخصصی موضوع) نسبت به صدور مجوز در تیرماه 1402 اقدام نموده است.

همچنین این سازمان علیرغم وجود مسئولیت مستقیم در تأمین مالی و جلب مشارکت شرکت­ها، حداکثر تلاش و همراهی خود را با مجری نمایشگاه در جهت تشویق شرکت های فعال حوزه صنایع غذایی و کشاورزی کشور صورت داده است. مجدداً تأکید می گردد مسئولیت تمامی فعالیت های مالی، حقوقی و بازاریابی نمایشگاه ها بر عهده مجری صاحب مجوز می باشد.

طی هفته­های گذشته تذکرات متعددی به مجری محترم درخصوص تسریع در نهایی کردن پاویون و افتتاح رسمی آن داده شده و ایشان متعهد به تسریع در تکمیل پاویون ایران ظرف هفته ­های کوتاه پیش روی شده اند. بدیهی است درصورت تعلل مجری، سازمان توسعه تجارت ایران به وظیفه نظارتی خود عمل نموده و اقدامات قانونی بعدی را حسب ضوابط در دستور کار قرار خواهد داد.

از رسانه ­های محترم انتظار می­رود پیش از انتشار هرگونه گزارش یا خبر در حوزه­ های تخصصی، ابتدا ضوابط، استانداردها و شیوه نامه های ابلاغی را مطالعه و یا از مراجع ذیصلاح قانونی در این خصوص استعلام نمایند تا خدای نکرده گزارشات مخدوش و نادرست به مخاطبین خود ارایه ننمایند.